Deskundigen hebben hun zorgen uitgesproken over de slijtage van het asfalt op het moment dat men massaal kiest voor elektrisch rijden. Elektrische auto’s zijn veel zwaarder dan soortgelijke conventionele auto’s en hebben een enorm motorvermogen. Ter illustratie: de sterke Tesla Model 3 Long Range Performance weegt meer dan 1.800 kilogram, maar trekt wel in minder dan 3,5 seconden op van 0 naar 100 kilometer per uur en een Volkswagen e-Golf weegt zo’n 400 kilogram meer dan zijn broertje met benzinemotor. Niet alleen de banden van de auto’s, maar ook het asfalt lijdt hieronder.
Op dit moment rijden er (pas) zo’n 60.000 elektrische auto’s rond, maar naar verwachting zijn dat er over tien jaar al meer dan 1.5 miljoen. Het asfalt slijt daardoor waarschijnlijk veel sneller. Het is nog onduidelijk hoe groot de slijtage precies is. Toch is het voor Rijkswaterstaat belangrijk om erachter te komen hoeveel meer slijtage er optreedt. Op dit moment kost het onderhoud aan de Nederlandse wegen al meer dan 500 miljoen euro en meer slijtage kan leiden tot een flinke extra kostenpost. Daar komt bij kijken dat rijders van elektrische auto op dit moment geen motorrijtuigenbelasting (MRB) betalen en dus ook niet bijdragen aan de kosten voor het onderhoud.
Motorrijtuigenbelasting voor (zware) elektrische auto’s zou tot de mogelijkheden kunnen behoren, maar hiermee komt het behalen van de doelstellingen in het klimaatakkoord, die toch al onder druk liggen, in het geding. Enerzijds wil de Nederlandse regering rijders van een benzine- of dieselauto stimuleren om zo snel mogelijk over te stappen op elektrisch rijden en daarom zijn er allerlei voordelen voor elektrisch rijden. Tegelijkertijd moet onderhoud van het Nederlandse wegennet betaalbaar blijven. De komende jaren zal blijken wij voor de kosten op gaat draaien en wat de gevolgen zullen zijn voor elektrische rijders.