Omdat de markt steeds meer verzadigd lijkt te raken met elektrische voertuigen, heeft Mercedes-Benz besloten de EQA en EQB te vernieuwen. Het gaat bij deze auto’s niet zomaar om een facelift; ze zijn ook op diverse technische aspecten verbeterd. De vernieuwde Mercedes-Benz EQA en EQB staan begin volgend jaar bij de dealers.
Prestaties en actieradius
De actieradius van een elektrische auto is vaak een dealbreaker. Mercedes-Benz heeft veel aandacht aan dit aspect besteed en de actieradius van de EQA is voortaan 560 km volgens de WLTP-norm. Een respectabele afstand voor een elektrische auto die is afgeleid van een auto met verbrandingsmotor.
Dit wist Mercedes-Benz te bereiken door een combinatie van aerodynamische finetuning en banden met een lagere rolweerstand. Bovendien introduceert het merk een nieuwe functie, genaamd actieradiusmaximalisatie. Deze stelt bestuurders in staat om bepaalde energieverbruikers zoals het display of de airconditioning te minimaliseren of uit te schakelen, waardoor de actieradius verder wordt vergroot.
Nieuw design
Naast de prestaties is het uiterlijk van een auto een cruciale factor voor veel kopers. Daarom heeft Mercedes-Benz het design van de EQA en EQB aangepakt zodat het meer op het design van de nieuwste elektrische modellen van het Duitse merk lijkt.
Ze hebben een nieuw Black Panel aan de voorkant, versierd met het bekende ‘star pattern’. Dit designelement geeft de auto’s een premium uitstraling die naadloos aansluit bij de rest van de Mercedes-Benz familie. Een subtiele lichtband verbindt de dagrijverlichting van de koplampen, en de nieuwe bumper geeft de auto’s een breder en robuuster aanzicht.
Verbeterd MBUX-systeem
Technologie is een ander gebied waarin Mercedes-Benz niet teleurstelt. De nieuwe generatie van het MBUX-systeem is nu standaard in beide modellen. Dit systeem, dat al bekend stond om zijn geavanceerde functies, heeft nu een verbeterde spraakbediening en een verhoogd zelflerend vermogen.
Daarnaast zijn de rijassistentiesystemen geüpdatet met verbeterde sensortechnologie, waaronder een nieuwe mono-multipurpose-camera en een geavanceerde achteruitrijcamera.
Nieuw stuurwiel
Het interieur van de EQA en EQB is eveneens vernieuwd om een luxueuze rijervaring te bieden. Het nieuwe stuurwiel van de nieuwste generatie is uitgerust met touch-bedieningspanelen, waardoor de interactie met het MBUX-systeem intuïtiever wordt. De sierdelen in bruin lindehout voegen een vleugje elegantie toe aan het interieur, wat het gevoel van luxe versterkt.
Betere audio-ervaring
Voor de audioliefhebbers bieden de Mercedes-Benz EQA en EQB nu tot wel vier verschillende sound experiences in combinatie met het optionele Burmester® surround sound system. Dolby Atmos is ook als optie beschikbaar. Dat zorgt voor een meeslepende audio-ervaring die je normaal alleen in een thuisbioscoop zou verwachten.
Verfijndere rijassistentiesystemen
Mercedes-Benz heeft altijd hoog ingezet op veiligheid, en deze vernieuwde modellen zijn daarop geen uitzondering. De verbeterde rijassistentiesystemen zijn uitgerust met sensortechnologie van de nieuwste generatie.
Dit omvat een nieuwe mono-multipurpose-camera die de omgeving nauwkeuriger scant, evenals een geavanceerde achteruitrijcamera die het parkeren vergemakkelijkt. Deze systemen werken naadloos samen om de bestuurder te assisteren en mogelijke gevaren tijdig te signaleren.
Meer gebruiksgemak
Het opladen van een elektrische auto kan soms een gedoe zijn, maar de nieuwe Plug & Charge-functie maakt dit proces naadloos. Bij het aansluiten van de laadkabel bij compatibele laadstations begint het laadproces automatisch, zonder dat extra authenticatie via app, laadpas of laaddruppel nodig is.
Voor de EQB (met 5 zitplaatsen) is nu ook een optionele trekhaak beschikbaar, wat de veelzijdigheid van het voertuig flink vergroot. Afhankelijk van de versie kan de EQB een aanhangwagen van maximaal 1.400 of 1.700 kg trekken.
Beschikbaarheid: begin volgend jaar
De vernieuwde EQA en EQB modellen zijn vanaf komende maand te bestellen en worden begin 2024 verwacht bij de Europese dealers. Hoewel de aandacht bij Mercedes-Benz de laatste tijd vooral op de duurdere modellen (EQS en EQE alsmede de SUV-varianten daarvan) leek te leggen, is nu duidelijk dat de Duitse autofabrikant de instapmodellen minstens zo belangrijk vindt.