De elektrische Smarts die Mercedes-Benz voor ogen heeft zullen in grote mate in Frankrijk gemaakt gaan worden. Hoewel de naam Smart zal verdwijnen, betekent dit dus dat wel een bestaande fabriek waar de brandstofvariant reeds werd gemaakt zal worden ingezet. De productie in Hambach lag in recente jaren zo rond de 80.000 stuks per jaar.
Tien
Volgens de plannen die moederbedrijf Daimler voor ogen heeft moeten er minstens tien compacte modellen van Mercedes-Benz aan de line-up worden toegevoegd. Deze moeten alle tien elektrisch zijn. Dit betekent niet dat er tien verschillende elektrische Smarts komen, maar dat van een aantal modellen meerdere varianten worden geproduceerd. Denk aan hybride en volledig elektrisch. Wel zal er ook tenminste één echt Mercedes-model worden gemaakt in de fabriek.
Strategie
Volgens de leiding van Mercedes-Benz moet de fabriek in Hambach een belangrijke rol in de wereldwijd strategie van het merk gaan spelen. Naast de fabriek in het Duitse Rastatt moet Hambach de belangrijkste plek worden voor alle compacte modellen die aan de line-up worden toegevoegd in de komende jaren. De fabrieken moeten wel flink worden aangepakt zodat ze geschikt zijn voor massaproductie. Op dit moment is massaproductie voor vrijwel alle autofabrikanten nog een heet hangijzer als het om elektrische auto’s gaat. Standaardisatie van veel onderdelen is een belangrijk punt voor de Duitse fabrikant om succes te boeken.
SUV
Ondertussen maakt Mercedes-Benz ook vorderingen met de plannen om SUV’s op de markt te brengen. De verschillende varianten die het voor ogen heeft gaan binnenkort in de fabriek in het Duitse Bremen in productie. In 2019 moeten de eerste elektrische SUV’s dan in de showrooms staan. De EDQ, zoals de elektrisch SUV gaat heten, moet in grote mate lijken op de GLC. Die auto heeft het op dit moment in de line-up en is één van de beter verkopende modellen van het merk in recente jaren.