Ook Mercedes is druk bezig om een volledig programma elektrische auto’s te ontwikkelen. Naast de EQV en EQC, die al in productie zijn, zijn dit onder anderen de EQE, EQS en EQA. Van de laatste presenteerde Daimler 2017 een studiemodel, dat leek op een geëlektrificeerde versie van de A-klasse. Afgelopen winter konden we aan foto’s van prototypes zien dat de EQA toch meer op een SUV lijkt. Later volgden er ook foto’s waarvan alleen de voor- en achterzijde van de elektrische Mercedes waren gecamoufleerd.
Op basis van de GLA
Het Duitse magazine Autobild zegt nu over meer informatie te beschikken, en dat de EQA op basis van de compacte GLA SUV wordt gebouwd. Net als de EQC en EQV is ook de EQA afgeleid van een auto met verbrandingsmotor. Dat wordt niet altijd als een voordeel beschouwd. Insiders (en sceptici) beweren dat deze auto’s nooit zo goed zijn als een model dat volledig als elektrische auto is ontwikkeld. Ook kan het leiden tot een minder sterk ‘elektrisch imago’, iets waar de zeer matig verkopende EQC last van heeft. Ook het nieuwe elektrische topmodel, de EQS, zou wel eens van de nieuwe S-Klasse kunnen zijn afgeleid en dat probleem hebben.
Design
De elektrische EQA vertoont volgens Autobild aan de voorzijde grote gelijkenissen met de GLA. Het radiatorrooster, dat niet meer nodig is, wordt vervangen door het een meer gesloten scherm zoals we ook bij de EQC zien. Verder meldt Autobild dat de EQA de pijlvormige lichtsignatuur van de A-Klasse krijgt. Ook aan de achterzijde zijn er wat verschillen met de GLA. Hier krijgt de EQA – net as de EQC – waarschijnlijk een doorlopende lichtstrook.
Specificaties
Autobild heeft ook de hand op de nodige informatie over de accu en de motoren van de Mercedes EQA weten te leggen. Kopers kunnen kiezen uit drie elektromotoren, met een vermogen van 150 kW, 200 kW en 250 kW. Ook zijn er verschillende accupakketten voorzien.
Het kleinste accupakket van 60 kWh maakt al een actieradius van ongeveer 400 kilometer mogelijk, iets meer dan de 390 kilometer van de (grotere en zwaardere) EQC, die een 89 kWh-accu heeft. Maar het grootste accupakket is zelfs 110 kWh, waarmee een zeer respectabel bereik van meer dan 600 kilometer mogelijk moet zijn.
Het laadvermogen wordt nog niet opgegeven. Wel is bekend dat het accupakket van de EQA in maximaal 20 minuten tot 70 procent kan worden opgeladen.
Mercedes EQA komt in 2021 op de markt
Van de planning was al iets meer bekend. Mercedes had al eerder aangekondigd dat de marktintroductie van de EQA naar verwachting in 2021 plaats zal vinden.