Een indrukwekkende uitstraling, robuuste off-road eigenschappen en een trendsettende technologie. Dat zijn de uitgangspunten van de Mercedes de EQC 4×4². Met dit model wil de Duitse autofabrikant laten zien dat de elektrificatie bij Mercedes verder gaat dan het wegennet. Een klein team van ontwikkelaars bouwde de nodige nieuwe technologie op basis van een EQC 400 4Matic. Je herkent hem meteen aan de grote wielen en enorme bodemvrijheid, de Gunmetal Metallic matte wrapfolie en de zwarte spatbordverbreders.
Tot de technische hoogtepunten behoren onder anderen de multi-link portaalassen. Ook het ‘krachtige’ geluid in het interieur en het exterieur, waarbij ook luidsprekers achter de koplampen zijn ingebouwd, is opvallend. De EQC 4×4² is al het derde model in de Mercedes-Benz 4×4² familie. De G 500 4×4² werd vanaf september 2015 zelfs in serie gebouwd. In 2017 maakte Mercedes-Benz ook indruk met de E 400 All-Terrain 4×4² off-road studie.
Mercedes EQC 4×4² is elektrische auto van uitersten
De Mercedes EQC 4×4² moet een elektrische auto van uitersten zijn. Het Duitse merk wil hiermee de grenzen verkennen en laten zien dat we bij elektrische mobiliteit niet alleen aan stedelijke maar ook aan off-road omgevingen moeten denken. Het unieke voertuig werd ontwikkeld door een multidisciplinair team onder leiding van ingenieur Jürgen Eberle, die ook verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de E 400 All-Terrain 4×4².
‘Laten zien hoe leuk duurzame mobiliteit kan zijn’
Markus Schäfer, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG en ook verantwoordelijk voor Daimler Group Research en Mercedes-Benz Cars COO: “De EQC 4×4² laat zien hoe leuk duurzame mobiliteit kan zijn. Dit is waar hightech elektromobiliteit en fascinerende klantervaring de bergwereld ontmoeten. Kortom: elektrische, vooruitstrevende luxe gaat off-road. De gerealiseerde studie toont aan dat we bij Mercedes een passie hebben voor elektromobiliteit en duidelijk aanspraak op leiderschap op dit gebied maken, en dat we het in de toekomst nog emotioneler zullen maken.
Avontuur combineren met lifestyle en duurzaamheid
Met het EQC 4×4² technologieplatform laat Mercedes zien dat avontuurlijkheid kan worden gecombineerd met lifestyle en duurzaamheid. Je kunt met deze auto rijden door zanderige woestijngebieden en op het strand, of door onbegaanbare puinhopen en beekjes in de bergen. De volwassen genen van het serieproductievoertuig maken naast een hoge betrouwbaarheid en bijbehorend comfort ook het trekken van een aanhanger en het plaatsen van een dakdrager mogelijk.
Bodemvrijheid
De ombouw naar portaalassen maakte een enorme bodemvrijheid mogelijk. In tegenstelling tot conventionele assen ligt het middelpunt van de wielen niet in het verlengde van de as. Door de portaalversnellingen liggen de wielen veel lager. Of eigenlijk andersom want het hele voertuig staat ‘hoger op zijn poten’. Met 293 millimeter is de bodemvrijheid van de EQC 4×4² meer dan twee keer zo groot dan die van een standaard EQC (140 millimeter). Zelfs een G-Klasse heeft een 58 millimeter kleinere bodemvrijheid. De doorwaaddiepte neemt met 15 centimeter toe tot 40 centimeter.
Hellingshoeken
Net zo indrukwekkend zijn de hellingshoeken – 31,8 graden aan de voorkant en 33 graden aan de achterkant. Ter vergelijking: een conventionele G-Klasse bereikt een hellingshoek van 28 graden. Zelfs de Toyota Hilux, de absolute klassieker in zuidelijk Afrika voor safari’s, zandpaden en off-road rijden, heeft een hellingshoek van slechts 31 graden aan de voorkant en 26 graden aan de achterkant.
Speciale rijmodi
De nieuw geprogrammeerde off-road rijmodi maken bijvoorbeeld een verbeterde koppelcurve mogelijk bij het starten op losse grond. Hierbij is er ook gerichte reminterventie. In combinatie met de 285/50 R 20 banden resulteert dit in het terrein tot een indrukwekkende tractie.
Klankbeleving
Het geluid van elektrische auto’s neemt een steeds belangrijkere plaats in. Ook bij de EQC 4×4² heeft men veel aandacht besteed aan een eigen klankbeleving. De akoestische staging van de Mercedes EQC 4×4² bevat geluiden die de bestuurder feedback geven wanneer het systeem klaar is en wanneer de auto geparkeerd staat, evenals een interactief, emotioneel rijgeluid. Dit wordt beïnvloed door verschillende parameters zoals de stand van het gaspedaal, de snelheid of de recuperatie. Met behulp van intelligente algoritmen worden de geluiden in real-time naar de versterker en de luidsprekers in het interieur doorgegeven.
AVAS
In de EQC-serie reproduceren de luidsprekers in de bumpers het wettelijk voorgeschreven buitengeluid (Acoustic Vehicle Alert System; AVAS). De Mercedes EQC 4×4² heeft een speciaal samengesteld, krachtiger AVAS en heeft luidsprekers in de inbouwruimte in de koplampbehuizingen.