Harde woorden van Die Welt: de Mercedes EQC is volgens hen een flop. De verkoopcijfers liegen er ook niet om. In Nederland werden in november slechts 14 EQC’s verkocht en in december 78. In Duitsland verkocht men in totaal maar 55 exemplaren.
EQC profiteerde niet van decemberrun
Hoewel er in december een recordaantal elektrische auto’s werden verkocht, profiteerde Mercedes hier dus niet van. Om duidelijk te maken hoe weinig die 78 exemplaren in verhouding zijn: van de Tesla Model 3 werden 12.062 stuks verkocht en van de Audi e-tron 3.063.
Concurrent is interessanter
Waar het probleem van de Mercedes EQC ligt kan men makkelijk aanwijzen: hij is simpelweg minder interessant dan zijn concurrenten. Om te beginnen heeft hij een minder grote actieradius en kan hij geen gebruik maken van de nieuwste generatie snelladers. De prijs is daarentegen niet bepaald kleiner, die start bij 80.810 euro.
Gebrek aan passie
Alexander Eisenkopf, transportwetenschapper aan de Zeppelin Universiteit (een privaat Duits onderzoeksinstituut) geeft aan dat Mercedes dit – volgens hem – aan zichzelf heeft te danken. Hij concludeert dat ze de passie voor deze techniek missen, wat je terugziet in het feit dat ze ervoor kozen de complete aandrijflijn te halen bij toeleverancier ZF. “Als een autobedrijf zijn centrale componenten – motor en aandrijflijn – betrekt bij derden, gaat dat ten koste van het DNA van het bedrijf’’, vertelt Eisenkopf aan Die Welt.
Laat Mercedes EQC bewust floppen?
Anderen stellen dat Mercedes de EQC bewust laat ‘floppen’ en dat ze de levering zelf traag op gang laten komen. Dat is ook aannemelijk. Dit jaar gaat namelijk de CO2-maatregel in werking. Hierbij moeten automerken een gemiddelde uitstoot verwezenlijken. Dan is het uiteraard interessant om een (groot) aantal elektrische auto’s te leveren.