Je kon er de klok op gelijk zetten. Mercedes zal waarschijnlijk op de IAA in Munchen met hun eerste conceptversie komen van de nieuwe EQG. Het moet de volledig elektrische variant worden van de bestaande G-Klasse. Volgens eigen zeggen is deze volbloed offroader ‘sterker dan de tijd’, maar dat neemt niet weg dat hij wel met de tijd mee moet gaan. Deze tijd lijkt nu te zijn gekomen.
Eerste tekenen waren er al
Dat de EQG aanstaande is verrast ons niet. De eerste berichten stammen al uit 2019. Daimler-CEO Ola Källenius wist in 2019 al te melden dat een volledig elektrische variant van de G-Klasse op de agenda stond. Details of een tijd kon toen nog niet gemeld worden. Een jaar later werd hem dezelfde weer gesteld. Toen wist de topman te melden dat hij er inderdaad aan zit te komen. Vanaf dat punt beloofde de topman dat het model binnen een paar jaar beschikbaar zal zijn.
Wanneer je dieper in de historie gaat graven was het eerste teken in 2016 al op te merken. Toen werd de merknaam EQG bij de EUIPO geregistreerd. Meer recentelijk heeft Mercedes bij het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie de namen EQG 560 en EQG 580 geregistreerd.
EQG concept
Volgens een Duitse website wil Mercedes de eerste conceptversie van de elektrische G-Klasse begin september meenemen naar de IAA. Op deze autoshow zal de conceptversie dan daadwerkelijk onthuld worden. Het is de verwachting dat de productieversie dan een jaar later de show zal stelen, maar een uitloop naar 2023 is zeker niet onmogelijk.
Veel informatie over de EQG is er vooralsnog niet. Wel mogen wij aannemen dat deze luxe 4WD nog steeds de genen zal dragen zoals wij het gewend zijn. Dat betekent brute 4×4 kracht. Op elke as zal er dus een elektromotor aanwezig zijn die gezamenlijk 500 pk moeten leveren. Aangenomen wordt dat de nieuwe EQG de beschikking zal krijgen over een 108 kWh accupakket. Dit accupakket biedt een actieradius van 500 kilometer.
Een lichtgewicht zal de EQG allerminst zijn. De standaard G-Klasse begint bij de lichte versie al bij 2350 kilo. De duurdere versies kunnen zelfs boven de 2600 kilo komen. Met een zwaar accupakket in de bodem kan het zomaar zijn dat deze elektrische versie boven de 3 ton uit zal komen.
Geen grote wijzigingen
De aankomende EQG zal geen grote wijzigingen ondergaan. Zo hebben wij recentelijk de EQS en de EQE mogen verwelkomen. Deze modellen zijn vanaf de grond af compleet opnieuw opgebouwd. De elektrische G-Klasse zal het wat subtieler aanpakken. De wijzigingen aan het uiterlijk zullen mogelijk enkel hinten naar een elektrische aandrijving door een dichte grille. Voor de rest zullen wij aan de buitenzijde direct merken dat het om de ‘oude’ G-Klasse gaat.
Onderhuids kan de EQG ons mogelijk nog wel verrassen. Vooral de recentelijk geregistreerde merknamen kunnen mogelijk een hint geven naar het systeemvermogen van de G-Klasse. Helaas moeten wij vooralsnog blijven speculeren, maar wij kunnen niet wachten tot Mercedes begin september het doek trekt van deze EQG.