De Mercedes EQS is het eerstvolgende veelbelovende project van de Duitsers. Het volledig elektrische vlaggenschip moet op verschillende fronten diverse concurrenten aftroeven. Een belangrijk speerpunt is onder meer de actieradius. Al eerder liet Mercedes doorschemeren dat de actieradius rond de 700 kilometer zal liggen. De puzzelstukjes lijken nu allemaal op zijn plek te vallen.
Opnieuw van hoog niveau
De Mercedes EQS moeten wij simpelweg zien als de volledig elektrische S-Klasse. Niets wordt aan het toeval overgelaten, maar ook de onderhuidse techniek moet van sublieme kwaliteit zijn. De toplimousine is daarom vanaf de grond af compleet opnieuw opgebouwd. Dit betekent dat ook het elektrische aandrijfsysteem volledig nieuw is ontwikkeld. Normaal zie je dat een bepaald platform bij meerdere modellen binnen een merk gebruikt worden. Speciaal voor de EQS heeft men echter de tekentafel opnieuw vrij gemaakt. Doordat alles opnieuw ontworpen moest worden heeft men zichzelf ook enkele benchmarks kunnen stellen. Hierbij was de actieradius een belangrijk speerpunt om de EQS serieus in de kijker te kunnen spelen.
Mercedes EQS verslaat Tesla
De conceptversie van de EQS liet al niets aan de verbeelding over. Daarnaast beloofde Mercedes een actieradius van meer dan 700 kilometer. Destijds namen wij dit nog met een korrel zout. Inmiddels heeft Daimler-CEO Ola Kallenius aan aandeelhouders laten weten dat deze mijlpaal daadwerkelijk gehaald wordt. In de toespraak wordt zelfs gesproken over meer dan 700 kilometer.
De Mercedes EQS komt hiermee direct in het vaarwater van de Tesla Model S Long Range. Dit laatste model heeft een actieradius van maximaal 610 kilometer. De grenzen van de actieradius worden nu nog verder gelegd door de komst van de EQS.
Elektrische sedan
De elektrische sedan lijkt nu langzaam zijn intrede te maken in de sterk bewegende markt. We hebben het lange tijd moeten doen met de Model S. De Mercedes EQS lijkt het volgende model te worden die zijn intrede zal maken. Het nadeel van deze auto is vermoedelijk de aanschafprijs. Het blijft immers een elektrisch aangedreven S-Klasse. Wanneer wij hier aan denken zullen comfort, uitrusting en veiligheid ook nog eens van belang zijn. De EQS zal dus rijkelijk uitgerust zijn en dit komt simpelweg met een forse prijs.
Mercedes zal de nodige moeite moeten doen om kopers te vinden voor de EQS. Op korte termijn wordt de Jaguar XJ verwacht met elektrische aandrijving. Daarnaast werken BMW en Audi ook aan een elektrische sedan. Deze merken zullen hun standaarden een stuk lager inzetten. Vanwege de lagere prijs zullen deze modellen eerder een eigenaar vinden.