Eerder deze week doken er berichten op dat Mercedes momenteel productieproblemen heeft met de EQC. Klanten die momenteel een EQC in bestelling hebben staan zullen mogelijk langer moeten wachten op de aflevering hiervan. Mercedes-Benz ontkent alle problemen die in deze berichtgeving zijn verspreid en zegt zelfs dat het goed gaat met deze zelfde productie.
Toelevering accu’s
Volgens een publicatie, welke online verscheen op Manager Magazin, heeft Mercedes-Benz problemen met de aanlevering van accu’s voor de EQC. Deze accu’s komen in dit geval allemaal van LG Chem. In ditzelfde bericht werd gesproken over nieuwe doelstellingen voor dit jaar vanwege deze problemen. Zo was het de bedoeling dat er dit jaar 60.000 exemplaren de fabriekshallen zouden verlaten. Dit zouden er nu ‘slechts’ 30.000 zijn.
Mercedes-Benz ontkent het complete bericht en geeft aan dat deze berichtgeving op niets is gebaseerd. Wel geeft de fabrikant te kennen dat de productiedoelstelling voor 2020 is bijgesteld naar 50.000 exemplaren. Wanneer er navraag gedaan wordt bij LG Chem is de woordvoerder helaas niet bereikbaar voor commentaar. Vanuit deze belangrijke toeleverancier hebben wij dus ook nog geen informatie.
EQC belangrijk in Europa
De nieuwe Mercedes-Benz EQC is voor de fabrikant in Europa erg belangrijk. Het is niet alleen de eerste volledig elektrische auto van het merk, maar met dit specifieke model voldoen de Duitsers ook aan de strengere milieueisen die per 2021 zullen gelden. Het zijn juist deze aangescherpte regels waardoor de EQC juist wel in Europa beschikbaar is gekomen, maar nog niet in Amerika. Met deze EV wil Mercedes-Benz een miljoenenboete vanuit de Europese Unie voorkomen vanwege een te hoog CO2-gemiddelde van het bestaande wagenpark.
Moeizame start
De EQC kent in Europa een zeer moeizame start helaas. Volgens Manager Magazin werden er vorig jaar slechts 7.000 exemplaren geproduceerd. De verkoopdoelstelling van 25.000 stuks werd dus bij lange na niet gehaald. Vorig jaar werden er in Nederland slechts 125 exemplaren op kenteken gezet. Van dit laatste aantal werden er 78 exemplaren in december op een Nederlands kenteken gezet. Deze cijfers vallen in het niet wanneer je dit vergelijkt met veel andere elektrische auto’s. Wij mogen in dit geval de EQC niet vergelijken met de Audi e-Tron. Van dit laatstgenoemde model werden er in december nog 3.000 op kenteken gezet. Deze zijn allemaal op voorraad genomen vanwege de gunstigere bijtelling.
De moeizame start kan een aantal factoren hebben. Zo heeft Mercedes nog niet actief zijn marketingcampagne gevoerd rondom de EQC. Mogelijk speelt de pittige prijs ook een belangrijke rol waardoor kopers bij de auto wegblijven. Toch zullen de Duitsers wel wat moeten doen om de doelstelling voor 2020 te behalen.