Plug-in hybriden vormen – op weg naar volledig elektrische mobiliteit – voor veel autofabrikanten een belangrijke tussenstap. Mercedes-Benz presenteert met de EQ Power modellen zijn derde generatie plug-in hybriden. Met hun nieuwe, uiterst efficiënte aandrijflijn zet Mercedes-Benz een verdere stap in de richting van CO2-neutraal rijden. Eind dit jaar kan Mercedes-Benz haar klanten meer dan 20 verschillende modelvarianten met deze technologie aanbieden.
Plug-in hybride combineert voordelen en beperkt nadelen
In de plug-in hybride vullen de voordelen van de elektrische aandrijving en de verbrandingsmotor elkaar aan. Ze compenseren ook voor een groot deel de beperkingen van deze systemen. Het belangrijkste voordeel van de hybride-technologie is de mogelijkheid om lokaal emissievrij te rijden. En als het erop aankomt bieden ze het bereik dat we van conventionele auto’s gewend zijn. Daardoor hoeven bestuurders van plug-in hybriden zich niet bang te zijn voor onvoldoende bereik.
Elektrisch bereik van 50 kilometer meestal ruim voldoende
Tegelijkertijd zorgen relatief grote lithium-ionaccu’s voor een volledig elektrisch bereik dat in de meeste gevallen meer dan voldoende is voor een groot deel van de dagelijkse ritten. Mercedes-Benz Research heeft de EQ Ready App gebruikt om de gemiddelde rijafstanden van automobilisten te bepalen. Uit deze analyse blijkt dat een volledig elektrisch bereik van 50 kilometer voldoende is voor 90 procent van alle ritten. Het aandeel van langere ritten is verwaarloosbaar. Meer dan 90 procent van alle ritten is korter dan 100 kilometer en een groot deel van de ritten is korter dan 400 kilometer.
Mercedes-Benz EQ Power
Mercedes-Benz zal de plug-in hybride-technologie over het hele gamma uitrollen. Van de A-klasse tot de S-klasse en van de GLA tot de GLE, de verbrandingsmotoren zijn voorzien van elektrische assistentie. Deze onttrekken hun energie aan oplaadbare batterijen, die gemakkelijk en snel thuis, op het werk of bij openbare laders kunnen worden opgeladen.
Dwars geplaatste aandrijflijn in de compacte modellen
Er werd een speciale compacte hybride aandrijving ontwikkeld voor modellen met een dwarsgeplaatste motor en de 8G-DCT transmissie met dubbele koppeling. Bij Mercedes-Benz maakt het ontwerp van de hybride componenten het voor het eerst mogelijk om af te zien van een klassieke 12-volt startmotor. De elektromotor wordt namelijk gebruikt om de verbrandingsmotor te starten en te laten draaien. Als EQ Power-combinatie produceren de elektromotor en de 1,33-liter viercilindermotor samen een vermogen van 160 kW (218 pk) en een maximaal totaal koppel van 450 Nm. Het typische kenmerk van de elektrische aandrijving, namelijk het volledige koppel vanuit stilstand, zorgt ervoor dat de compacte plug-in hybriden uitgesproken spontaan reageren op het gaspedaal. De rijprestaties zijn dienovereenkomstig dynamisch. De A 250 e doet de klassieke sprint van 0 tot 100 km/u in slechts 6,6 seconden. De elektrische component van de hybride aandrijving wordt gevoed door een 15,5 kWh accupakket.
Grotere modellen: in de lengte geplaatste aandrijflijn
Sinds de eerste Mercedes met een hybrideaandrijving (de S 400 Hybrid uit 2009) is de hybride aandrijflijn consequent verder ontwikkeld voor montage in de lengterichting. Bij de nieuwste generatie wordt in de 9G-TRONIC plug-in hybride transmissie een nieuw ontworpen elektromotor toegepast. Deze werkt als een permanent bekrachtigde synchrone machine met een interne rotor. Deze heeft een hoger vermogen en een hogere koppeldichtheid. Ondanks het toegenomen vermogen bleef het ontwerp van de elektromotor compact. In totaal is de transmissie slechts 108 mm langer dan de normale 9G-TRONIC basis transmissie. Het is de krachtigste versie met een overdraagbaar koppel tot 700 Nm voor hybride toepassingen om de gecombineerde krachten van de verbrandingsmotor en de elektromotor permanent te kunnen gebruiken. Dit aandrijfsysteem vierde zijn première in de Mercedes GLE 350 de 4MATIC. Dankzij de accucapaciteit van 31,2 kWh heeft de GLE 350 een elektrisch bereik van meer dan 100 kilometer (volgens NEDC).