De Morphoz is het nieuwste studiemodel van Renault en had deze week een publiekstrekker op de Autosalon van Genève moeten zijn. De naam van deze futuristische auto is niet voor niets afgeleid van het woord ‘metamorfose’ Een simpele druk op de knop is genoeg om de auto langer en ruimer te maken en hem een grotere actieradius te geven.
Grotere actieradius
Vooral dat laatste is slim bedacht. Normaal gesproken heeft de Morphoz een accupakket van 40 kWh. Groot genoeg om in stedelijke omgevingen zo’n 400 kilometer te kunnen rijden. Als je op vakantie gaat, heb je meestal niet alleen wat meer ruimte nodig maar is het ook prettig als je over een grotere actieradius beschikt. Bezitters van een Morphoz – mocht de auto ooit op de weg komen – worden dan op hun wenken bediend. Als je de auto op een speciaal platform rijdt en op de knop duwt, wordt de auto én 40 centimeter langer én wordt er een extra accupakket van 90 kWh geplaatst. De auto wordt dan ook van City-stand naar Travel-stand gezet. Het motorvermogen neemt dan toe van 100 kW tot 160 kW. Verder kan de auto ook via inductie worden opgeladen, zowel op het speciale platform als op speciale wegdelen.
Ruimer in alle opzichten
De Morphoz is van nature geen kleintje, al valt hij volgens Renault in het compacte segment. Hij is 4,40 meter lang maar is ook een stuk breder dan gemiddeld. Maar door middel van die druk op de knop wordt hij 4,80 meter lang. De wielbasis groeit met 20 centimeter tot 2,93 meter. Die extra lengte zit niet alleen voorin. De gehele passagiersruimte profiteert mee en ook de bagageruimte wordt groter, zodat je over de ruimte van een redelijk grote SUV beschikt. Je kunt de voorstoelen draaien door middel van een druk op de knop waardoor de passagiers tegenover elkaar zitten. Dat is handig wanneer de auto als deelauto wordt ingezet.
Modulair CMF-EV platform
Renault bouwde de Morphoz op een geheel nieuw, modulair platform dat Renault speciaal voor EV’s heeft ontwikkeld. De auto moet een voorproefje zijn van de nieuwe elektrische auto’s die Renault. Nissan en Mitsubishi de komende jaren zullen introduceren. Gilles Normand, Senior Vice President Electric Vehicles & Mobility Services, Groupe Renault over het nieuwe platform: “Het CMF-EV modulaire platform verbetert de elektrische prestaties en de brede wielbasis in combinatie met de ver naar buiten geplaatste wielen biedt volledig nieuwe mogelijkheden in het voertuigontwerp en de ruimte”. Ook vertelt Normand dat het nieuwe platform “talrijke voordelen heeft ten opzichte van platforms waarop ook modellen met verbrandingsmotoren of hybride aandrijving zijn gebaseerd”.
Verlengde wielbasis mogelijk uitdaging voor keuringsinstanties
Uiteraard is het ook afwachten wat keuringsinstanties zoals de RDW en TÜV van het verlengen van die wielbasis vinden, als Renault de Morphoz voor de Europese typegoedkeuring zou aanmelden. Gelukkig zullen de elektrische modellen die verwacht Renault en de ontwikkelingspartners Nissan en Mitsubishi de komende jaren op basis van het CMF EV-platform bouwen, nog wat conventioneler zijn”.