De Gumpert Nathalie wordt waarschijnlijk de eerste in serie gebouwde auto met een brandstofcel op methanol. De door de Duitse designer Roland Gumpert ontworpen supersportcoupé is vernoemd naar zijn dochter Nathalie. De uiterst innovatieve auto werd eerder deze maand getoond op de CIIE in Shanghai op de stand van moederbedrijf Aiways.
Snelle supersportcoupé
De door Gumpert Aiways ontwikkelde supersportcoupé is snel. De ontwerpers van de ontwikkelingsafdeling van Aiways in het Duitse Ingolstadt hebben de Gumpert Nathalie vier elektromotoren gegeven, één voor ieder wiel. Die motoren produceren samen 300 tot 600 kW waarmee je de Nathalie in 2,5 seconden naar 100 km/uur kunt laten accelereren en er een topsnelheid van 300 km/uur mee kunt bereiken.
Actieradius
Over de actieradius heerst nogal wat onduidelijkheid. In een persbericht van Aiways staat dat de Nathalie 1000 kilometer haalt bij 120 km/uur. Op de website van Roland Gumpert staat weer dat de actieradius van de Nathalie 850 kilometer bij 80 km/u bedraagt. In Eco-modus – die niet duidelijk omschreven is – haalt de Nathalie volgens de website van Gumpert maximaal 1200 kilometer. Dat laatste betekent dat je bijvoorbeeld zonder te tanken van Amsterdam naar het Gardameer kunt rijden.
Eerste auto met brandstofcel
De Gumpert Nathalie wordt, als deze inderdaad komende zomer wordt gelanceerd, de eerste in serie geproduceerde voertuig met een methanolbrandstofcel. Moederbedrijf Aiways heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met het Deense Blue World Technologies – waarin Aiways overigens ook heeft geïnvesteerd – om samen een de brandstofcel te ontwikkelen. Hierbij wordt ook de hulp ingeroepen van specialist SerEnergy A/S, eveneens uit Denemarken.
Werking methanolbrandstofcel
Een brandstofcel op methanol werkt in feite net zo als een brandstofcel op waterstof. In beide gevallen genereert de brandstofcel elektrische energie door de indirecte verbranding van de brandstof. Dit is een zogenaamd elektrochemisch proces. In methanolbrandstofcellen reageert methanol met zuurstof (uit de lucht) en vormt CO2 en water. Als er zogenaamde groene methanol – uit herwinbare bronnen – wordt gebruikt zou een brandstofcel uit methanol ook een positieve bijdrage aan de CO2-balans kunnen leveren.
Tanken
Het voordeel van methanol is dat – in tegenstelling tot waterstof – het vloeibaar is. Daardoor kan er gebruik worden gemaakt van de bestaande tankinfrastructuur. Op dit moment is groene methanol voor particulieren lastig verkrijgbaar. Het wordt wordt gebruikt in de industrie en maritieme sector zodat het alleen te koop is bij een aantal zakelijke aanbieders.
CO2-balans
De Chinese regering bevestigt dat het rijden met brandstofcelauto’s op methanol een positieve bijdrage aan de CO2-balans levert. Afgelopen voorjaar vaardigde het Chinese ministerie van Industrie en Informatietechnologie (MIIT) richtlijnen uit voor methanolvoertuigen, waarin staat dat het gebruik van methanol als brandstof in auto’s moet worden bevorderd vanwege de gunstige CO2-balans.