Het van oorsprong Britse merk stond vroeger bekend om leuke, sportieve roadsters en later ook van fraaie middelgrote sedans die BMW-technologie combineerden met Britse charme. Die tijden zijn voorbij. MG is nu onderdeel van de Chinese SAIC groep. De eerste elektrische SUV van MG was de ZS en die was in ons land redelijk succesvol. Dat kwam mede door de vrij agressieve prijsstelling van het Chinese merk. Die ZS zal overigens binnenkort uit productie gaan.
Kwalitatief beter
De nieuwe MG Marvel R Electric is daar niet de directe opvolger van. Deze is niet alleen wat groter en duurder maar kwalitatief ook een stuk beter. Wat dat betreft zoekt MG het duidelijk een stukje hogerop. De Marvel R Electric is net geen 4,70 meter lang en heeft ook een veel harmonieuzere vormgeving dan de ZS. Het ontwerp van het interieur en exterieur is niet bepaald opvallend maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Evengoed MG Marvel R best wel een onderscheidend front met vrij diepliggende LED-koplampen.
Twee aandrijvingsvarianten
MG zal de Marvel R Electric in twee aandrijvingsvarianten aanbieden: met achterwiel- en met vierwielaandrijving. Bij de Marvel R Electric betekent dat dat hij dan twee of drie motoren heeft. Het vermogen bedraagt dan 132 kW of 212 kW. De basisversie zal rond de 40.000 kosten, de versie met vierwielaandrijving ongeveer 50.000 euro. Ook deze MG is dus behoorlijk scherp geprijsd. De marktintroductie zal waarschijnlijk aan het eind van het jaar plaatsvinden, afhankelijk van het moment waarop de voertuigen vanuit China in Europa aankomen en via het Europese hoofdkantoor in Nederland naar de afzonderlijke verkoopregio’s worden gedistribueerd.
Twee motoren op de achteras
De aandrijving van de achteras is best bijzonder. De twee motoren drijven niet ieder een wiel aan. Er is een ‘basismotor’ die beide achterwielen aandrijft. Als er meer vermogen wordt gevraagd dan schakelt de tweede motor ook bij. Met de 132 kW / 180 pk elektromotor en een maximumkoppel van 410 Nm komt de Marvel R vlot op gang. Vlot genoeg om de duurdere, krachtigere versie niet direct noodzakelijk te maken. Wat dat betreft is de topsnelheid ook ruim voldoende. In tegenstelling tot veel andere elektrische auto’s wordt deze pas begrensd bij 200 km/u.
Actieradius ruim 400 km
De MG Marvel R heeft een 70 kWh accupakket, dat zich zoals gebruikelijk in de bodem bevindt. Het heeft een capaciteit van 70 kWh. Dat is heel behoorlijk en maakt dan ook een alleszins acceptabele actieradius van zo’n 400 kilometer mogelijk. De versie met vierwielaandrijving haalt 370 kilometer. Heel behoorlijke waarden.
Dat geldt ook voor het AC-laden. Dat kan zoals tegenwoordig gebruikelijk met 11 kW. Maar de laadsnelheid aan de DC-snellader is wel ietwat teleurstellend. Die bedraagt maximaal 90 kW. Daarmee blijft de MG Marvel R toch een beetje achter bij de directe concurrenten die toch al gauw 125 kW halen. Het laden van 5 tot 80 procent zal bij de MG al gauw zo’n drie kwartier gaan duren.
Interieur
Het interieur van de MG Marvel R is modern en overzichtelijk. De auto is compleet uitgerust en heeft zelfs een V2L aansluiting om externe elektrische apparatuur van energie te voorzien.
Het dashboard wordt gedomineerd door het grote centrale display met een diagonaal van 19,4 inch waarmee alle belangrijke functies kunnen worden bediend. Ook zaken als de navigatie, airco en muziek worden hiermee bediend.
De ruimte lijkt heel acceptabel. Achterin oogt hij wat krapper dan bijvoorbeeld de Skoda Enyaq maar zal voor de meeste mensen voldoende plaats bieden. De bagageruimte is helaas minder dan we bij auto’s van dit formaat gewend zijn. De kofferbak meet standaard 357 liter en kan door de achterbank neer te klappen worden vergroot tot 1.396 liter. In de versie met achterwielaandrijving is er een behoorlijk grote frunk met een inhoud van 150 liter.