Er was het afgelopen jaar een meningsverschil tussen Micro Mobility Systems en Artega. Zij hadden een geschil over de Microlino en Karo. Dit zijn allebei kleine, op de BMW Isetta geïnspireerde elektrische autootjes. De Microlino was er het eerst. Micro Mobility Systems wilde de productie hiervan uitbesteden. Het bedrijf dat dit zou gaan doen werd – inclusief de licentie om de Microlino te produceren – overgenomen door Artega. En Artega bedacht vervolgens de Karo. Deze is hierboven afgebeeld. Het is een naar eigen zeggen op veel punten verbeterde versie van de Microlino, die hieronder is afgebeeld. Artega ging de Karo zelfs op de IAA presenteren. Een actie waar Micro Mobility Systems juridische maatregelen nam. Wie kan het nog volgen?
Geschil bijgelegd, beide bedrijven gaan eigen auto uitbrengen
In ieder geval is er nu goed nieuws. Het getouwtrek is namelijk afgelopen, de partijen hebben het geschil bijgelegd. Verassend genoeg hebben de bedrijven afgesproken dat ze allebei hun eigen auto uit gaan brengen. Er komen dus zowel een Karo als een Microlino op de markt. Daarmee zou je kunnen stellen dat er een soort van dubbele revival van de BMW Isetta op komst is. Wie de Isetta niet kent: Dat is een heel kleine auto uit de jaren ’50 van de vorige eeuw. De Isetta is bedacht en ontworpen door de Italiaan Ermenegildo Preti. Hierbij heeft Artega het voor elkaar gekregen dat de Karo door de erfgenamen van Ermenegildo Preti officieel als “opvolger van de Isetta” is aangemerkt. Vandaar dat Artega het autootje voortaan Isetta-Karo mag noemen.
Eerst de Karo, dan de Microlino
De Isetta-Karo kan nu al worden besteld. De Microlino volgt ongeveer een jaar later. Artega – dat zelf producent is – heeft aangegeven dat de eerste leveringen voor april staan gepland. Nu bouwt Artega de auto niet helemaal zelf, dat gaan samen met zusterbedrijf Paragon en de accufabrikant Voltabox. Dat betekent dat de elektrische variant van de Isetta nog voor de zomer op de wegen zal verschijnen. De Isetta-Karo zal verkrijgbaar zijn in twee uitrustingsvarianten aan. Er komt een in beperkte oplage gebouwde introductieversie genaamd Intro. Deze zal in Duitsland minimaal € 21.995 gaan kosten. Verder komt er ook een Edition die een vanafprijs van € 17.995 krijgt. Wat betreft de prestaties is er niet zo gek veel bekend. De Isetta-Karo heeft een actieradius van 200 kilometer een haalt een topsnelheid van 90 km/uur. Daarmee is de Isetta-Karo – net als zijn iconische voorganger – een autootje dat zich prima in een stedelijke omgeving thuis voelt.