Wie denkt aan de toekomst van elektrisch rijden, denk waarschijnlijk aan strakke lijnen, futuristische ontwerpen en geavanceerde technologie. Maar de toekomst van elektrisch rijden zou ook een knipoog naar het verleden kunnen zijn. Dat zien we bijvoorbeeld aan de Microlino, een elektrische microcar die een moderne draai geeft aan het iconische ontwerp van de BMW Isetta uit de jaren ’50. En die Microlino, die is binnenkort al op de Nederlandse wegen te zien.
De Microlino is straks ook in Nederland te koop
Dankzij Louwman, de bekende Nederlandse dealerorganisatie, zal de Microlino later dit jaar ook in Nederland verkrijgbaar zijn. Eric Louwman, topman van de Louwman Group, is enthousiast over de toevoeging van de Microlino aan de portfolio: “Wij zijn zeer verheugd om met Microlino een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de stedelijke mobiliteit. Dit fantastische nieuwe merk past in onze ‘Mobility for Life’ doelstelling die onze klanten duurzame flexibele mobiliteit biedt op ieder moment van de dag.”
Compact, elektrisch en aaibaar
De Microlino, ontwikkeld door het Zwitserse bedrijf Micro Mobility Systems en geproduceerd in Italië, is een tweezitter die perfect is voor stedelijke omgevingen. Met een lengte van slechts 2,44 meter en een gewicht van 450 kilo, is deze compacte auto ideaal voor krappe parkeerplaatsen en smalle straatjes. Laat je trouwens niet misleiden door zijn bescheiden afmetingen. De Microlino biedt plaats aan twee personen en heeft ook een bagageruimte van 220 liter, genoeg voor een paar flinke boodschappentassen.
Een unieke rijervaring
Maar de Microlino is ook een heel schattige kleine auto, met een aantrekkelijk, aaibaar vintage uiterlijk. Bovendien is de Microlino een statement, een bewijs dat elektrische voertuigen niet alleen ultramodern en kostbaar hoeft te zijn.
Het rijden in de Microlino is een unieke ervaring. Net als de originele BMW Isetta, betreed je de auto namelijk via een deur aan de voorkant. Eenmaal binnen word je getrakteerd op een minimalistisch, maar functioneel interieur. Het dashboard is eenvoudig en overzichtelijk, met een digitaal display dat alle essentiële informatie weergeeft.
Microlino is niet zo nostalgisch als hij lijkt
Onder de motorkap (of moeten we zeggen onder de voordeur?) vind je een elektrische aandrijflijn die de Microlino een topsnelheid van 90 km/u geeft. Als we kijken naar concurrenten als de Biro, Opel Rocks en Fiat Topolino dan is de Microlino de enige waarvoor je een rijbewijs B nodig hebt. Voor de andere microcars voldoet een brommerrijbewijs.
Afhankelijk van het gekozen accupakket, kan de Microlino een actieradius van 90, 175 of 230 kilometer bereiken. De accu’s zijn beschikbaar in drie maten: 6 kWh, 10,5 kWh en 14 kWh. Het opladen van de 6 kWh-accu kan met maximaal 1,35 kW, terwijl de grotere pakketten met maximaal 2,6 kW kunnen worden opgeladen. Dat gaat aan het normale stopcontact of de normale laadpaal, snelladen is met de Microlino niet mogelijk.