Lang niet iedereen had dit succes kunnen voorzien, toen Toyota in 1997 de Prius uitbracht. Een hybride auto was toen iets voor ‘milieufreaks’ of ‘geeks’ maar zeker niet een auto voor iedereen. Dat veranderde snel toen mensen doorkregen dat de Prius gewoon een hele fijne auto was die bijzonder zuinig met de brandstof omging. Ook werd de auto vaak gekocht door mensen die gewoon eens iets anders wilden. Al was het maar om zich af te zetten tegen de consumptiemaatschappij waarin auto’s steeds groter, sneller en sterker werden.
Minder bijtelling zorgde voor grote populariteit hybrides
Toen de Nederlandse overheid besloot om de bijtelling voor zakelijke rijders met een hybride te verlagen, werd de auto in ons land ontzettend populair. Ondertussen hadden ook andere merken zoals Honda en Mitsubishi een hybride in het programma. Een auto met een hybride aandrijving werd toen al snel een normaal en algemeen geaccepteerd model.
Mijlpaal
Maar niet alleen in Nederland was de Prius populair. Wij zeggen nu duidelijk ‘was’ want de Prius wordt in ons land de laatste tijd wat minder goed verkocht. Maar wereldwijd is het nog steeds een populaire auto, die bovendien de weg vrij maakte voor andere hybride modellen van Toyota. En ook die worden goed verkocht. Met als resultaat dat Toyota vorige week bevestigde dat het Japanse merk begin dit jaar een mijlpaal heeft bereikt. Toyota heeft sinds de lancering van de Prius maar liefst 15 miljoen hybride elektrische voertuigen heeft verkocht.
Andere hybride modellen
Het aanbod van hybride elektrische voertuigen van Toyota en Lexus is wereldwijd inmiddels gegroeid tot 44 modellen. In Europa zijn dat 19 modellen. Deze waren in West-Europa in 2019 goed voor 63% van het verkoopvolume. De verkoop van Toyota hybrides heeft in Europa daardoor al de grens van 2,8 miljoen exemplaren gepasseerd.
Auto voor de 21e eeuw
Toyota’s beslissing om hybride elektrische voertuigen te ontwikkelen begon meer dan 25 jaar geleden. Toen leidde Takeshi Uchiyamada een team om een auto voor de 21e eeuw te ontwikkelen. Een auto die de uitstoot van broeikasgassen en andere schadelijke vervuilende stoffen zou verminderen. De eerste generatie Prius werd in 1997 gelanceerd rond de tijd van de ondertekening van het Kyoto-protocol, dat een nieuwe impuls gaf aan de milieubeweging. Vandaag de dag, 15 miljoen keer later, heeft Toyota een aanzienlijke bijdrage geleverd aan het milieu. Als er in plaats van Toyota’’s hybride voertuigen gelijkwaardige benzinevoertuigen waren verkocht, zou de CO2-uitstoot naar eigen zeggen wereldwijd meer dan 120 miljoen ton groter zijn geweest.