De iconische Mini zal, meer dan 60 jaar nadat de oer-Mini uitkwam, ook in een elektrische uitvoering verschijnen. Komend voorjaar is het zover. Dan staat de Mini Electric bij de dealer, met een actieradius van 232 kilometer. Bijzonder is vooral het feit dat je hem nagenoeg helemaal kunt personaliseren. Hij gaat net geen 35.000 euro kosten, waarmee hij ruim 10.000 duurder wordt dan de goedkoopste variant van de goedkoopste Mini met benzinemotor.
Levendiger karakter
De Mini Electric krijgt een elektromotor van 184 pk. Daarmee kan de Mini Electric in 7,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid is – zoals we vaker zien bij elektrische auto’s – begrensd op 150 km/uur. De Mini Electric zal een heel ander karakter hebben dan de varianten met verbrandingsmotoren. Dit komt omdat de elektromotor van de Mini Electric het volledige koppel al vanaf nul toeren af kan geven. Dat betekent niet alleen een levendig rijgedrag maar ook dat er tractieproblemen kunnen ontstaan. Daarom is er voor de Mini Electric een geheel nieuw antislipsysteem ontwikkeld.
Lager zwaartepunt
De Mini Electric is 145 kg zwaarder dan de driedeurs Mini Cooper S. Dat komt uiteraard vooral door het gewicht van de accu’s want de elektromotor is juist lichter. Die accu’s zijn in de bodem van de auto geplaatst. De carrosserie is daardoor een paar centimeter hoger. Door het gewicht van de accu’s ligt het zwaartepunt van de Mini Electric echter een paar centimeter lager. Ook dat is uiteraard gunstig voor de rijeigenschappen.
One Pedal driving
Ook het ‘One-pedal driving’ zal even wennen zijn maar het rijden ook eenvoudiger maken. Bij een elektromotor kun je veel sterk afremmen met de motor zodat je het rempedaal nog maar nauwelijks hoeft te gebruiken. Bovendien wordt er tijdens het remmen op de motor energie teruggewonnen waarmee de accu weer wordt opgeladen. Je kunt die zogenoemde recuperatie op twee niveaus instellen.
Laden
Uiteraard kan de auto thuis of op het werk worden opgeladen aan het stopcontact. Dat kan ook via een wallbox en een openbare laadpaal of snellader. Als je wilt snelladen, kan dat met maximaal 50 kW. Daarmee kan de accu van de Mini in 35 minuten worden opgeladen tot 80 procent.
Riante standaarduitrusting
De standaarduitrusting van de Mini Electric is riant. Zo is hij standaard voorzien van automatische airco in twee zones, verwarming met warmtepomptechnologie en een bijverwarming. Ook heeft hij standaard al led-koplampen, een elektrische parkeerrem, navigatie en online services met een speciale app. Daarmee kun je niet alleen allerlei gegevens van de Mini inzien maar ook van alles op afstand bedienen.
Mini Electric is volledig te personaliseren
De Mini Electric zal in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar zijn, namelijk de Basic, Essential, Charged en Yours. De Basic-uitvoering is al behoorlijk compleet, zoals we hierboven omschreven. Je kunt daarbij zonder meerprijs kiezen uit verschillende kleuren voor de carrosserie, het dak en de spiegels. Ook is er keus uit drie verschillende velgen. Wie een duurdere uitvoering kiest, heeft ng veel meer opties. Bovendien hebben al die uitvoeringen weer iets unieks.