Het schijnt dat er een vernieuwde versie van de Tesla Model 3 in de planning staat. Intern krijgt het project de naam Highland. Met dit project wil Tesla de Model 3 niet alleen een make-over en meer vermogen geven om hem aantrekkelijker te maken, maar ook de productiekosten verlagen.
Concurrentie wordt eindelijk serieuzer
Je zou het bijna niet zeggen maar de Tesla Model 3 is alweer zo’n vijf jaar op de markt. En sinds de marktintroductie in 2017 is de Tesla Model 3 voortdurend op talloze vooral technische aspecten gewijzigd en verbeterd. Daarom zou je zeggen dat zo’n make-over niet nodig is. Zeker aangezien Tesla aan de hand van de marktontwikkelingen andere uitvoeringen introduceerde.
Sinds 2017 is er ook de ene na de andere concurrent voor de Model 3 aangekondigd. Maar tot nu toe werd het succes niet bepaald door concurrenten van de andere merken aangetast. Wel door de Model Y, een concurrent uit eigen huis. Deze remt de verkoop van de Model 3 behoorlijk af. Zo sterk dat je bijna van kannibalisme zou kunnen spreken. Omdat de concurrentie van andere merken ook serieuzer wordt, komt nu de tijd om wat aan de concurrentiepositie van de Model 3 te doen, meent men bij Tesla.
Wijzigingen Tesla Model 3 blijven beperkt
Goedkoper, aantrekkelijker en krachtiger, vertelden vier interne bronnen aan Reuters. Je zou zeggen dat het voldoende is om hem goedkoper te maken en eventueel ook een krachtigere aandrijflijn te geven. Niet dat je bij de Model 3 te klagen hebt over de prestaties, integendeel zelfs. Maar een gewijzigd design zou kopers nog makkelijker over de streep kunnen trekken. Dit beweert Ed Kim van analistenbureau AutoPacific Group. Dit bedrijf heeft daar onderzoek naar gedaan. Kopers denken nog steeds dat een model alleen grote veranderingen heeft ondergaan als het ook in visueel opzicht is gewijzigd.
Waarschijnlijk zijn de wijzigingen bij de Model 3 slechts beperkt, net zoals we zagen bij de facelift van de Tesla Model S. Die kreeg behalve een krachtigere aandrijflijn ook een vierkanter stuurwiel en verbeterde bediening van de aandrijving. Het is niet bekend of Tesla de lagere kostprijs van de Model 3 ook vertaalt in een lagere verkoopprijs. Hij is nu zo’n 1.000 euro goedkoper dan de Model Y, die een grote achterklep en meer interieur- en bagageruimte heeft. Als dat prijsverschil met een paar duizend euro zou groeien zullen veel kopers toch een andere afweging gaan maken.
Kostprijs van grote invloed op winst
Zoals gezegd gebruikt men bij Tesla zo weinig mogelijk onderdelen. Deze filosofie werpt zijn vruchten af want die blijkt van grote invloed op de winst te zijn. In het vorige derde kwartaal maakte Tesla op elke verkochte auto een winst van ruim 9.000 euro. Daarbij steekt de circa 1.250 euro die er op iedere geproduceerde Toyota wordt verdiend schril af.
Gepland voor derde kwartaal 2023
Volgens Reuters zal Tesla de gewijzigde versie van de Model 3 eerst in de Gigafactories in Shanghai en Californië gaan bouwen. De vernieuwde versie van de Model 3 zou in Shanghai in het derde kwartaal van 2023 in productie moeten gaan.