Dat Porsche ambitieuze doelstellingen op het gebied van e-mobiliteit, is ons inmiddels bekend. Het succes van de elektrische Taycan smaakt naar meer. Het eerstvolgende elektrische model van Porsche wordt een SUV. De Duitse autofabrikant is namelijk bezig met de nieuwe generatie van de Macan. Deze zal alleen in een volledig elektrische versie verkrijgbaar zijn. Parallel daaraan zal Porsche de huidige generatie van de Macan een update geven en die nog een tijdje in het programma houden. Verder bereikte ons laatst ook het nieuwtje dat de eerste elektrische sportwagen van Porsche de ‘718’ zal worden. Deze sportwagen met middenmotor wordt door Porsche momenteel als Cayman en Spyder aangeboden. Ook zijn er hardnekkige geruchten over een grote elektrische SUV van Porsche.
Aandeel ‘elektrisch’ stijgt
Oliver Blume, CEO van Porsche, vertelde bij de presentatie van de bedrijfsresultaten voor 2021 dat vorig jaar bijna 40 procent van alle nieuwe Porsche-voertuigen die in Europa werden afgeleverd, geëlektrificeerd waren. Dat wil zeggen dat ze een plug-in hybride of elektrische aandrijflijn hadden. “Tegen 2025 moet de helft van alle nieuwe Porsche-verkopen geëlektrificeerd zijn – d.w.z. volledig elektrisch of plug-in hybrides,” kondigde Porsche verder aan. En in 2030 moet het aandeel van alle nieuwe voertuigen met een volledig elektrische aandrijving zelfs meer dan 80 procent bedragen. Porsche wil nog geen volledig elektrische autofabrikant hebben. Dit omdat een vrij groot deel van de voertuigen worden geëxporteerd naar landen waar kopers nog de voorkeur aan verbrandingsmotoren geven.
Volgende elektrische modellen
De volgende elektrische auto die Porsche volgend jaar op de markt brengt, is de nieuwe Macan. De huidige verbrandingsmodellen van de middelgrote SUV zullen voorlopig nog worden aangeboden. Tegen het midden van het decennium wil Porsche de middenmotor van de 718 sportwagen uitsluitend op batterijen laten rijden. Tot nu toe werd gezegd dat de 911 alleen op middellange termijn als hybride auto verkrijgbaar zou zijn. Nu, echter, zou het eerder kunnen gebeuren.
Toch een elektrische Porsche 911?
Wat ons niet echt waarschijnlijk leek, was dat Porsche ook een elektrische 911 zou ontwikkelen. Deze sportwagen heeft een iconische status, zodat je je serieus af moet vragen of Porsche er goed aan doet om daar een elektrische versie van te introduceren. Maar volgens het Duitse ‘Manager Magazin’ is er toch echt sprake van een volledig elektrische versie, ondanks het feit dat Porsche officieel meldde dat de 911 als enige Porsche nog een behoorlijke tijd alleen met verbrandingsmotor verkrijgbaar zal zijn. Tot nu toe werd gezegd dat de 911 op middellange termijn wel als hybride auto gebouwd zou worden. Maar blijkbaar is zelfs er al een volledig elektrische versie van het sportwagenicoon in de maak, of althans in de planning.
Solid-state accu
Volgens Manager Magazin werkt Porsche zelfs aan een elektrische versie van de 911 die een solid-state accu zal hebben. Het zal nog wel even duren voordat zulke accu’s productierijp zijn. De ontwikkeling is al ver gevorderd maar er zijn nog meer dan genoeg uitdagingen. Maar Porsche heeft ook geen haast. De elektrische Porsche 911 schijnt voor dit decennium op de planning te staan dus de Duitse autofabrikant heeft nog tijd genoeg. Het voordeel van een solid-state accu is dat de accu’s geen vloeibaar maar een vast elektrolyt hebben. Hierdoor k er bij snelladen onmogelijk geleidende kristallen tussen de polen komen, wat de kans op schade en brand flink vermindert. Daardoor kan men dit soort accu’s veel sneller opladen. Volgens Manager Magazin werkt Porsche voor de ontwikkeling van die solid-state accu samen met de Californische specialist Quantumscape, waarin Volkswagen een belang heeft.