BMW spreekt het tot nu toe tegen, dat er een elektrische variant van de 3-serie komt. Maar het Britse magazine Autocar publiceerde foto’s prototype van een elektrische versie van de BMW 3-serie op Twitter. Daaruit mogen we concluderen dat de Beierse autofabrikant wel degelijk bezig is met een volledig elektrische versie van de 3-serie. Het is natuurlijk wel de vraag wanneer die dan komt.
Elektrische BMW 3-serie nu nog te duur
Het Britse magazine Autocar is doorgaans zeer goed ingevoerd en denkt dat het met de productiekosten te maken heeft. Op dit moment is het volgens Domagoj Dukec, die bij BMW verantwoordelijk voor het design is, interessanter om een elektrische i4 uit te brengen. Er zijn momenteel maar weinig klanten die op dit moment de meerprijs van een elektrische versie van de 3-serie willen betalen. Daarom is het beter om eerst een elektrische auto te lanceren, die meer emoties oproept, zoals de i4.
New electric BMW 3 Series spied testing https://t.co/4BgcPc0nZN pic.twitter.com/JeIwyP4xrQ
— Autocar (@autocar) June 26, 2020
Autocar vermoedt dat als de productiekosten van elektrische auto’s door massaproductie over een paar jaar flink zijn gedaald, ook een elektrische 3-serie interessant kan zijn. Voor de goede orde: dit zijn slechts gissingen en aannames. Maar als BMW over drie jaar inderdaad 25 geëlektrificeerde modellen wil hebben, waarvan de helft elektrisch, kan het bijna niet anders of er komt ook een elektrische 3-serie. Uit de reacties op Autocar blijkt dat vooral een elektrische BMW 3 Touring gewaardeerd zou worden. Er zijn op dit moment immers geen elektrische stationcars op de markt.
Er komt in ieder geval een elektrische BMW iX3, i4 en iNext
Wat tot nu toe bevestigd is, is dat BMW nog dit jaar de iX3 SUV wil lanceren. Volgend jaar kunnen we in de showroom van de BMW-dealers de i4 Gran Coupé bewonderen. Niet veel later lanceert BMW ook de iNext cross-over. Die moet het boegbeeld van de elektrische BMW’s vormen. Maar dat zijn dus slechts 3 elektrische modellen. Naast de eerder aangekondigde elektrische 7-serie en de vermoedens omtrent een elektrische 5-serie heeft BMW dus nog heel wat te elektrificeren om aan ‘de helft van 25’ te komen.
Daarom is het niet zo raar om te verwachten dat BMW van iedere serie een volledig elektrische variant gaat bouwen. Omdat BMW voor alle modellen een ‘multiplatform’ wil ontwikkelen, waarop alle mogelijke soorten aandrijflijnen passen, is de Beierse fabrikant wat dat betreft klaar voor de toekomst.