Xpeng blaast nieuw leven in het budgetsegment met de lancering van de Mona M03, een elektrische fastback die de gevestigde orde moet uitdagen. Dit doet de Xpeng Mona M03 met een verleidelijke mix van stijl, technologie en een bijna onverslaanbare prijs. Deze gedurfde nieuwkomer is het eerste model van Xpeng’s nieuwe budgetmerk Mona. Als men hiermee de toon zet voor de toekomstige modellen van Mona, dan belooft dat nog heel wat.
Strak design met aardig wat lef
De M03 is een lust voor het oog, met zijn sportieve, gestroomlijnde silhouet, lage rijhoogte en opvallende ‘Star Map’-koplampen die de weg voor je verlichten als een sterrenhemel. Xpeng heeft duidelijk niet ingeboet op design, ondanks de focus op betaalbaarheid en aerodynamica. De M03 oogt absoluut niet as eenheidsworst. Hij heeft ondanks zijn eigenzinnige karakter een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0.194.
Een interieur waar je ‘u’ tegen zegt
Stap binnen in de M03 en je wordt verwelkomd door een interieur dat minimalistisch maar zeker ook stijlvol is. Het standaard panoramadak baadt de cabine in natuurlijk licht, terwijl de slimme indeling zorgt voor een ruimtelijk gevoel, zelfs met vijf personen aan boord. De royale kofferbak van ruim 600 liter slikt moeiteloos al je bagage, en de grote achterklep maakt laden en lossen een fluitje van een cent. Hoewel de achterwielophanging vanwege de ruimtebesparing (en vanwege de kosten?) een eenvoudige torsievering is, beloven de eerste reviews een verrassend verfijnde rijervaring.
Technologische hoogstandjes binnen handbereik
De M03 is een toonbeeld van Xpeng’s technologische expertise. Het 15,6-inch touchscreen met zijn krachtige 8155-chip en vloeiende software is een genot om te gebruiken, terwijl spraakbediening met vier zones en gesture control zorgen voor een intuïtieve interactie. Audiofielen zullen smullen van het optionele 18-speaker PSS audiosysteem met 7.1.4 surround sound, dat volgens Xpeng een “luisterervaring biedt die verder gaat dan wat je zou verwachten in auto’s van meer dan 200.000 RMB (25.000 euro, red.)”. En met geavanceerde rijhulpsystemen en de mogelijkheid om Xpeng’s autonome software genaamd XNGP te installeren, is de M03 ook al klaar voor de toekomst van autonoom rijden.
Prestaties en bereik zonder zorgen
De M03 is verkrijgbaar met een 51,8 of 66,2 kWh LFP-accu, goed voor een actieradius tot 620 kilometer volgens de Chinese CLTC-norm. In de praktijk zal dit neerkomen op zo’n 450 tot 550 kilometer volgens de WLTP-norm, ruim voldoende voor dagelijks gebruik en zelfs langere ritten. De 145 kW (197 pk) sterke elektromotor zorgt voor een vlotte acceleratie, en als je onderweg moet snelladen dan ben je in slechts 15 minuten klaar voor nog eens 200 kilometer rijplezier.
Ook focus op veiligheid
Xpeng neemt veiligheid serieus, en dat is te merken aan de M03. De LFP-accu staat bekend om zijn verbeterde veiligheid, en zowel de accu als het chassis zijn onderworpen aan strenge tests. De carrosserie is versterkt met hoogwaardig staal en aluminium, en maar liefst 12 actieve veiligheidssystemen waken over de inzittenden. Unieke waarschuwingsfuncties, zoals visuele meldingen in de vorm van zwevende kaartjes, helpen de bestuurder om potentiële gevaren te herkennen en ongelukken te voorkomen.
Een nieuwe standaard voor betaalbare elektrische auto’s
Met prijzen vanaf omgerekend zo’n €14.500 (reken op een aanzienlijk hogere prijs in Europa) zet de M03 een nieuwe standaard voor betaalbare elektrische auto’s. Als we even kijken naar de Tesla Model 3, die in dit segment zo’n beetje de standaard zet, dan blijkt die in China zo’n beetje de helft meer te kosten. Het is dan ook geen verrassing dat de pre-orders in China binnen een uur na de lancering de 10.000 aantikten.
Hoewel de M03 voorlopig alleen in China verkrijgbaar is, heeft Xpeng ambitieuze plannen om ook de Europese markt te veroveren. Met zijn combinatie van stijl, technologie, veiligheid en een scherpe prijs zou de M03 wel eens de elektrische markt op zijn kop kunnen zetten.
Xpeng’s Europese plannen
Xpeng viert zijn 10-jarig jubileum met de lancering van het eerste model van het budgetmerk Mona en kijkt vol vertrouwen naar de toekomst. Naast de M03 overweegt het bedrijf ook om een fabriek in Europa te bouwen. Daarmee zou men de concurrentiepositie van Xpeng aanzienlijk versterken. Men heeft dan immers geen problemen met de invoerheffingen voor Chinese elektrische auto’s.
Met de groeiende populariteit van Chinese elektrische auto’s is het uiteraard niet ondenkbaar dat we de Mona M03 over een tijdje ook op Europese wegen zullen zien. Voorlopig kunnen de Chinese kopers reikhalzend naar hun Mona M03 uitzien, de eerste leveringen schijnen daar al in oktober te beginnen.