Jaguar Land Rover creeërt een nieuw modulair platform voor grote sedan’s en SUV’s. Deze zal kunnen worden toegepast op volledig elektrische of hybride aandrijflijnen.
MLA
Gesynchroniseerd met de Modular Longitudinal Architecture (MLA), zal het nieuwe platform maar liefst vijf andere platforms vervangen, die het bedrijf momenteel gebruikt. Door van meerdere platforms over te schakelen naar een schaalbare architectuur, zal Jaguar Land Rover “de marge verbeteren dankzij nieuwe producten en kostenverbeteringen”. Dit vertelde het hoofd van de productengineering van Nick Rogers JLR, die sprak op de recente investeerdersdag van het bedrijf.
Hoewel het gebruik van één aanpasbaar platform kostenbesparende voordelen biedt, zorgt de behoefte om ruimte te hebben voor een verbrandingsmotor ook voor nadelen – als er geen wordt gebruikt, kan de cabine niet optimaal worden gebruikt, zoals bij een elektrische platform.
Elektrische auto’s op basis van het platform zullen 90,2 kWh batterijen hebben die een afstand van 292 mijl (470 km) kunnen afleggen, terwijl plug-in hybride modellen een 13,1 kWh-batterij zullen gebruiken. Deze zullen een volledig elektrische actieradius van iets meer dan 30 mijl (50 km) hebben.
Jaguar XJ
Dit platform zal de basis zijn van de nieuwe Jaguar XJ, die in eerste instantie zal worden uitgerold als een volledig elektrisch model, en de volgende generatie Range Rover.
De nieuwe XJ is volgend jaar leverbaar en zal waarschijnlijk worden geproduceerd op de Solihull-locatie van Jaguar Land Rover, naast andere op MLA gebaseerde machines. Dat betekent dat wanneer de huidige generatie XJ volgende maand uit productie gaat, het waarschijnlijk de laatste XJ is die in de fabriek in Castle Bromwich wordt gebouwd.
De super-sedan zal als eerste geïntroduceerd worden als een volledig elektrisch model, maar een zescilinder benzineversie zal naar waarschijnlijkheid later volgen.
Range Rover
De nieuwe Range Rover, gepland voor 2021, zal gebruik maken van de plug-in hybride mogelijkheden van de MLA. Zowel de Range Rover als de Range Rover Sport zullen gebaseerd zijn op het MLA-platform en zullen worden uitgerold met hybride varianten. Maar één van de vier Range Rover-modellen (inclusief de Evoque en Velar) zal in sommige landen een geheel elektrische variant hebben.
De introductie van de MLA is het begin van een toestroom van volledig elektrische en plug-in modellen van Jaguar Land Rover.