De ontwikkeling op het gebied van accu’s is nog lang niet voorbij. Al eerder werd duidelijk dat onder andere Tesla interesse in nieuwe type accu’s. Het Chinese-Australische bedrijf Brighsun New Energy zegt nu een doorbraak te hebben op het gebied van accuontwikkeling. De doorbraak is dermate groot dat hun vondst inmiddels is gepatenteerd. De ontwikkeling is vooral goed nieuws voor de auto-industrie.
Lithium-zwavel
Op dit moment leunen alle autofabrikanten op de lithium-ion-accu’s. De komst van deze accu’s is voornamelijk ontstaan door het grote nadeel wat lithium-zwavel-accu’s kennen. De laatstgenoemde heeft echter op zijn beurt wel weer een grote opslagcapaciteit per kilo. Deze accu’s worden door velen wel gezien als de opvolger van de accu’s zoals wij deze nu kennen in de auto-industrie.
De korte levensduur van de lithium-zwavel-accu’s was tot op heden het grote nadeel. Vanwege de vorming van polysulfiden lekt de werkzame stof (zwavel) van de kathode weg. Het bedrijf zegt daar nu een oplossing voor te hebben gevonden. Deze vondst kan dus zomaar een doorbraak betekenen voor toekomstige EV’s.
Brede inzet accu
De accu’s zullen vooralsnog niet ingezet worden, maar het testen zal nog wel dit jaar van start gaan. Doordat het bedrijf een mogelijkheid heeft gevonden om de levensduur van de accu’s aanzienlijk te verlengen kunnen de accu’s breed ingezet worden. Zo geeft het bedrijf aan dat hun accu’s niet alleen in elektrische auto’s teruggevonden zullen worden. Je kunt ook bedenken dat hun vondst uiteindelijk verwerkt zal worden in bijvoorbeeld elektrische vrachtwagens en zelfs in schepen of vliegtuigen.
Technische details
De accu’s die werken op lithium-zwavel kunnen tot wel acht maal meer energie opslaan op hetzelfde oppervlak. Volgens Brighsun is het hierdoor mogelijk dat een elektrische auto plotseling een actieradius heeft van 2.000 kilometer. Dit kan zelfs zonder ingrijpende wijzigingen in de bestaande aandrijving. Het opladen van dit accupakket zou daarnaast nog een stuk vlotter gaan. In ongeveer een half uur moet de accu weer volgeladen zijn. Voor zover nu bekend is zullen de accu’s ongeveer 2.000.000 kilometer mee kunnen gaan. Hierbij wordt er uitgegaan van 1.700 laadcycli.
De nieuwe ontwikkelingen zijn veelbelovend. Het bedrijf is daarom nu in gesprek met investeerders om de grootschalige productie spoedig op gang te krijgen. Volgens Brighsun kan de productie eenvoudig en goedkoop op stoom worden gebracht. De benodigde materialen zijn goedkoop en ruimschoots op voorraad in Australië.
Wij houden het bovenstaande uiteraard nauwlettend in de gaten. Voor wat wij nu verwachten kunnen de eerste elektrische auto’s, met deze accu’s, pas over drie jaar werkelijk rijden. In dat laatste geval moeten de tests vlekkeloos verlopen en zijn de investeerders snel over de drempel gestapt.