DS Automobiles, het Franse premium automerk uit de stal van Citroën, onthulde de naam en enkele details van zijn nieuwe model in het C-premium segment. De DS 4 wordt het eerste DS-model ooit dat in Duitsland wordt gebouwd. Hij komt namelijk uit de Opel-fabriek bij Rüsselsheim, waar men het Franse design met Duitse precisie combineert. Zoals DS Automobiles zelf zegt: “Designed in Paris, made in Germany”.
Een nieuw hoofdstuk en een nieuwe standaard
Ook moet de DS4 een nieuw hoofdstuk inluiden in de geschiedenis van DS Automobiles. Volgens de fabrikant zet de DS4 in zijn klasse een nieuwe standaard op het gebied van geavanceerde technologieën. Het nieuwe model van het Parijse premiummerk scoort op het gebied van elektrificatie, connectiviteit en comfort en zit boordevol technische innovaties zoals het Iris Systeem, Extended Head-Up-Display, Smart Touch, Drive Assist 2.0 en nog veel meer.
De eerste DS van Duitse bodem
De productie van de nieuwe DS4 start volgend jaar, in de Opel-fabriek bij Rüsselsheim. En daarmee wordt de DS 4 het eerste DS-model van Duitse bodem. De ontwerpers van het jonge Parijse premiummerk ontwikkelden de DS 4 op een innovatief platform dat meer vrijheid biedt. Niet alleen in het ontwerp, ze combineerden ook diverse ‘avant-gardistische’ technologieën. Dankzij het modulaire ontwerp is de nieuwe versie van het EMP2-platform geschikt voor verschillende aandrijflijnen en biedt het tegelijkertijd meer een uitstekende dynamiek en veiligheid.
EMP2-platform
Het nieuwe EMP2-platform biedt de mogelijkheid om optimale verhoudingen en een verbeterde aerodynamica te ontwerpen. Volgens de fabrikant is de relatie tussen carrosserie en wielen uniek in het C-segment en in premium auto’s. DS Automobiles creëerde een silhouet dat tegelijkertijd krachtig en efficiënt is, getuige de lage voorkant van het voertuig. Maar ook qua techniek loopt de DS4 voorop. De nieuwe versie van het EMP2-platform introduceert nieuwe composietcomponenten en warmgeperste structuurelementen. Ook zijn veel componenten compacter gemaakt. Dat resulteert in meer ruimte en ontwerpmogelijkheden.
Qua veiligheid voldoet de DS 4 aan de nieuwste en strengste normen, zonder dat dit ten koste gaat van het totale gewicht van de constructie. Het gebruik van vele technische oplossingen en volledig vernieuwde verings- en stuurcomponenten garanderen volgens DS Automobiles een ongeëvenaard rijcomfort. De stijve carrosserie en de uitzonderlijke responskenmerken zorgen daarbij voor nog meer rijplezier.
Plug-in hybride
DS Automobiles levert de nieuwe versie van het EMP2-platform vooralsnog alleen met een plug-in hybride aandrijflijn die bestaat uit een turbogeladen viercilinder motor van 180 pk, die wordt gecombineerd met een 110 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 165 kW / 225 pk. Dit zorgt voor uitstekende prestaties en een laag gecombineerd brandstofverbruik van slechts 1,4 liter per 100 kilometer. In volledig elektrische modus is een bereik van meer dan 50 kilometer (volgens WLTP-combinatiecyclus) mogelijk.
Volledig elektrische variant?
De PSA Group heeft eerder aangegeven dat het EMP2-platform vooral bedoeld is voor varianten waarbij in ieder geval een verbrandingsmotor wordt gebruikt, zoals bovengenoemde plug-in hybride versie. Het is ook mogelijk om achterin een extra elektromotor te plaatsen, zodat ook over vierwielaandrijving beschikt. Het platform is eigenlijk niet bedoeld voor volledig elektrische versies. Maar eind vorig jaar verraste Peugeot ons met de mededeling dat er wél een volledig elektrische versie van de Peugeot 308 komt, terwijl ook die op het EMP2-platform is ontwikkeld. Dus in technisch opzicht is het in ieder geval mogelijk. Of er van deze generatie van de DS4, of misschien wel van zijn opvolger over een paar jaar, ook volledig elektrische variant komt, moet de toekomst uitwijzen.