Het Luxemburgse Odin Automotive nam Streetscooter onlangs over van Deutsche Post. Het concern heeft grootse plannen met de producent van elektrische bestelwagens en elektrische fietsen. Zo hoopt het de verkoop binnen slechts drie jaar te vertienvoudigen (!), wilt het ook de Amerikaanse markt betreden en zal de merknaam waarschijnlijk worden veranderd.
Overname in plaats van eigen merk
In de High Voltage podcast van het Duitse Wirtschaftswoche doet Stefan Krause, CEO van Odin en voormalig leidinggevende bij Canoo, Fisker en Faraday Future, boekje open over de plannen van Odin voor Streetscooter.
Krause erkent dat Odin Automotive, een international consortium van bedrijven gevestigd in in Luxemburg, oorspronkelijk van plan was om een eigen merk voor elektrische bestelwagens te lanceren. Van dit plan werd echter afgezien toen duidelijk werd dat Deutsche Post Streetscooter van de hand wilde doen. Een overname van Streetscooter was vele malen voordeliger dan een eigen merk uit de grond stampen en was tevens aanzienlijk sneller te realiseren.
Verder dan andere fabrikanten
Overigens is Streetscooter niet de eerste de beste fabrikant van elektrische bestelwagens. Integendeel, volgens Krause loopt Streetscooter voor op andere producenten op het gebied van stedelijke leveringsdiensten. Dit is onder andere te danken aan het getalenteerde ontwikkelingsteam van Streetscooter. Uiteraard heeft men ook een jarenlange ervaring via DHL/Deutsche Post heeft opgedaan. Krause is ervan overtuigd dat er “geen ander team in de wereld is met zo’n diepgaande ervaring” op het gebied van elektrische bestelwagens.
Verkoop vertienvoudigen in drie jaar
Krause heeft het daarom het volste vertrouwen in het merk. Odin zet in op een vertienvoudiging van de verkoop in de komende drie jaar – een ongekend ambitieuze planning. Gelukkig is de leveringsketen hier al zo goed als klaar voor. Zo heeft de fabriek in Aken een maximale productiecapaciteit van 30.000 voertuigen per jaar en zijn er vergevorderde plannen voor een nieuwe productiefaciliteit in de Verenigde Staten.
Door de elektrische bestelwagens ook in de Verenigde Staten te introduceren kan het merk haar verkopen aanzienlijk vergroten. Volgens Krause is er op het Noord-Amerikaanse continent ongekend veel potentie. Beoogde klanten zijn onder andere Amerikaanse overheidsdiensten en diverse bezorgservices. Evenals in Europa doen steeds meer elektrische bestelwagens hun intrede in de VS, mede als gevolg van steeds strengere regels in Amerikaanse binnensteden.
Meer bedrijven opkopen
Door de explosief toegenomen vraag naar elektrische bestelwagens kloppen veel potentiële klanten aan bij Streetcar, zo legt Klause uit. “Autoverhuurbedrijven en leasemaatschappijen komen regelmatig aankloppen zonder dat er veel aan marketing wordt gedaan. Wij willen deze activiteiten ook niet opvoeren voordat we de nieuwe merknaam van het bedrijf hebben bepaald en gecommuniceerd.”
Kortom, aan vraag is geen gebrek. Aan aanbod ook niet, al is het huidige modellengamma van Steetscooter vooralsnog vrij beperkt. Dit terwijl het de ambitie heeft om marktleider te worden op gebied van stedelijke mobiliteitsoplossingen. Krause: “Odin Automotive wil een wereldspeler worden voor mobiliteitsoplossingen in grote steden.” Om deze ambitie te bewerkstelligen zal het Luxemburgse bedrijf haar aanbod flink moeten uitbreiden. Wil het dit snel en effectief doen, dan zal het Luxemburgse consortium naast Streetscooter ook andere mobiliteitsbedrijven moeten opkopen.