Het accupakket van de huidige Nissan Leaf heeft een capaciteit van 40 kWh. Voor veel mensen is dit niet genoeg, ook omdat de Leaf vanwege het ontbreken van een actieve koeling tijdens het snelladen niet van herhaaldelijk snelladen houdt. Dat betekent dat je tijdens lange ritten wel eens langer bij de laadzuil moet staan dan je lief is.
Groter accupakket
Daarom introduceerde de Japanse autofabrikant op de CES in Las Vegas een Leaf met een aanzienlijk groter accupakket. Dit pakket krijgt een capaciteit van 62 kWh. Dit kon Nissan bewerkstelligen door niet alleen meer cellen (192 ipv 188) te plaatsen, maar ook door uit te wijken naar cellen met een grotere (25%) energiedichtheid. Dat resulteerde in een 55% hogere capaciteit terwijl de accu fysiek slechts 5 mm groter is geworden. Nissan geeft op deze accu overigens een garantie van 160.000 kilometer of 8 jaar.
Sterkere motor
Daarnaast voorziet Nissan de Leaf ook van een sterkere motor. De Nissan Leaf e+, zoals deze versie gaat heten, krijgt ook een sterkere motor van 217 pk. Volgens de theoretische WLTP-testmethode bedraagt de actieradius van de Nissan Leaf e+, met de grotere accu en sterkere motor, ongeveer 385 km. De acceleratie van 0 tot 100 km/uur kan in minder dan 7 seconden.
Infotainment
Verder krijgt de Nissan Leaf e+ ook een vernieuwd infotainmentsysteem. Dit heeft een gewijzigd navigatiesysteem, een aantal nieuwe functies en een groter display van 8 inch.
Komende zomer
Helaas vinden de eerste leveringen van de Nissan Leaf e+ pas komende zomer plaats. Daardoor zal Nissan met lede ogen moet toezien dat de concurrentie, in de vorm van de Hyundai Kona Electric en Kia Niro EV, een steeds groter marktaandeel zal krijgen. Deze zijn qua binnenruimte iets kleiner dan de Leaf, qua prijs zouden ze elkaar niet veel ontlopen omdat het instapmodel van de Lead net € 39.900 zou moeten bedragen.