De zesde generatie van de Opel Astra komt eraan. Uiteraard geheel nieuw ontwikkeld, en voor het eerst is de Astra ook verkrijgbaar in een geëlektrificeerde versie. Vooralsnog zijn dat twee plug-in hybride varianten. Op termijn mogen we ook een volledig elektrische Opel Astra verwachten.
Opel Vizor
Zoals we van een geheel nieuwe generatie mogen verwachten, is het uiterlijk van de nieuwe Opel Astra veel dynamischer dan voorheen. Ook heeft de Astra het nieuwe merkgezicht, de ‘Opel Vizor’. Geïnteresseerden kunnen de nieuwe Astra komend najaar bestellen. De eerste leveringen verwacht men begin 2022.
Ruimer
Ondanks de coupé-achtige lijnen biedt de nieuwe Opel Astra meer ruimte dan zijn voorganger. Hij is 4374 millimeter lang en 1860 millimeter breed. Hoewel de Astra slechts een paar millimeter langer dan voorheen is, heeft door de 13 mm langere wielbasis en de kortere overhang aan de voorzijde behoorlijk wat meer passagiers- en bagageruimte weten te creëren. De bagageruimte heeft een verstelbare laadvloer en biedt plaats aan maximaal 422 liter bagage.
EMP2-platform
De nieuwe Opel Astra staat net als de Peugeot 308 op het EMP2-platform van Groupe PSA. Dat platform is geschikt meerdere aandrijflijnen. Opel zal de Astra bij de marktintroductie aanbieden in plug-in hybride varianten als alternatief voor de klassieke verbrandingsmotoren. Er komen twee varianten, met een systeemvermogen tot 165 kW.
“Opel combineert rijplezier met topefficiëntie en verantwoordelijkheidszin in de volgende generatie van zijn bestseller in de compacte klasse,” zegt het bedrijf.
Rijhulpsystemen
De nieuwe Astra zal beschikken over diverse geavanceerde rijhulpsystemen. Deze systemen worden aangestuurd door talloze camera’s en sensoren rondom de auto. Het nieuwe “Intelli-Drive 2.0-System” kan de rijsnelheid in bochten anticiperend aanpassen, snelheidsaanbevelingen doen en halfautomatisch van rijstrook wisselen.
De achteruitrijassistent in de Astra detecteert of er een auto of voetganger nadert wanneer de achteruitversnelling is ingeschakeld. Het systeem beschikt ook over een wide-area Blind Spot Alert en Active Lane Keeping Assist, dat de auto in het midden van de rijstrook houdt.
Snelheidsassistent
De automatische snelheidsassistent houdt de afstand tot de voorligger na de ingestelde snelheid in stand door te accelereren – zonder de vooraf ingestelde snelheid te overschrijden – of de Astra overeenkomstig te vertragen. Als de voorligger remt, remt de Opel ook af, zo nodig tot stilstand.
Dankzij de “Stop & Go-functie” start de nieuwe Astra met automatische transmissie ook weer automatisch op vanuit stilstand. Als de voorligger gas geeft, verhoogt de auto ook de snelheid, zodat de ingestelde afstand gehandhaafd blijft.
Daarnaast biedt de nieuwe Astra nog meer assistentiesystemen, het aanbod varieert van een groot head-up display en een uitgebreid verkeersbordherkenningssysteem tot diverse technologieën die het parkeren en manoeuvreren in het stadsverkeer vergemakkelijken.
Pure Panel
De focus in het interieur ligt op het Pure Panel. Dat maakte zijn debuut in de Mokka en zien we dus ook terug in de nieuwe generatie van de Astra. Dit volledig digitale hightech instrumentenpaneel combineert naadloos twee 10-inch breedbeeldschermen en de ventilatieopeningen aan de bestuurderszijde. Dit kan optioneel worden voorzien van een extra glaspaneel over de gehele breedte. Het speciale diafragma-achtige ontwerp van het Pure Panel maakt een extra kap over de displays en touchscreens om reflecties te voorkomen overbodig.
Intuïtieve bediening
Opel heeft het aantal bedieningsknoppen tot een minimum gereduceerd. Door de combinatie van een digitaal uiterlijk en weinig toetsen kan het Pure Panel intuïtief worden bediend. Het bevat de nieuwste generatie van Opel’s infotainmentsysteem. Dit kan men zowel via het aanraakscherm als via spraakbediening bedienen. Compatibele smartphones kunnen draadloos worden aangesloten via Apple CarPlay of Android Auto.