Als opvolger van de reeks 205, 206, 207 en 208 hoef je geen wiskundegenie te zijn om te kunnen raden dat Peugeots volgende compacte auto wel eens ‘209’ zou kunnen heten. Helaas gaat die vlag niet op, de Franse autoproducent besloot namelijk om de ‘8’ nog even trouw te blijven. Net zoals de nieuwe editie van Peugeots vlaggenschip 508 zijn naam heeft behouden, zal de Franse concurrent van VW Polo ook in de nabije toekomst 208 blijven heten. Hoewel het type dus hetzelfde blijft, is in technisch opzicht alles nieuw aan deze auto. Bovendien zal er van de nieuwe Peugeot 208, wanneer hij in het najaar bij de dealer staat, ook meteen een versie met elektrische aandrijving beschikbaar zijn.
CMP-platform
Dit wordt mogelijk gemaakt door het nieuwe CMP-platform, dat PSA kan inzetten voor zowel benzinemotoren, dieselmotoren als elektromotoren. Citroëns designmerk DS heeft al bewezen dat dit werkt, de DS3 Crossback gebruikt namelijk hetzelfde platform en is sinds vorig jaar ook verkrijgbaar in een elektrische versie. De elektrische Peugeot 208 heeft vergelijkbare specificaties. De accu heeft een capaciteit van 50 kWh terwijl de aandrijving wordt verzorgd door een elektromotor van 100 kW/136 pk met een aangenaam hoog koppel van 260 Newtonmeter. Dit moet de nieuwe Peugeot 208 in staat stellen om in 8,1 seconde naar 100 km/u te accelereren en met een acculading maximaal 340 kilometer af te leggen (volgens de WLTP-norm). De accu kan in 16,5 uur aan het stopcontact worden opgeladen. Aan de 11 kW thuislader duurt het laden 5 uur en onderweg bij een 100 kW snellaadzuil kan de accu in een half uur tot 80 procent worden bijgeladen.
Uiterlijk
De nieuwe editie ziet er aanmerkelijk sportiever uit dan zijn voorganger, wat vooral te danken is aan de iets langere motorkap. De ontwerpers van Peugeot kunnen het als een compliment beschouwen dat je de nieuwe 208 zo maar eens zou kunnen verwarren met de Audi A1. Kenmerkend voor de kleine Peugeot zijn de driedelige dagrijverlichting en het zwarte paneel tussen de driedelige achterlichten. Trekjes, die de nieuwe 208 heeft overgenomen van zijn grotere broers. Het dak kan eventueel ook in het zwart worden besteld.
Interieur
Hoewel de 208 met zeven centimeter is gegroeid tot iets meer dan vier meter, is het interieur nog steeds vrij krap. Vooral de achterbank van de Fransman, die alleen verkrijgbaar is als vijfdeurs model, is misschien beter geschikt als opslagruimte dan voor personenvervoer. Aan de voorkant daarentegen zitten zelfs lange bestuurders comfortabel, mits ze erin slagen om zich onder het stuurwiel langs te wringen dat zelfs in de bovenste stand nog relatief laag staat. Omdat het accupakket in de vloer is geplaatst heeft de elektrische 208 een kofferbakinhoud van 270 liter, wat gelijk is aan de versies met verbrandingsmotor.
Dashboard
Binnenin is de 208 voorzien van de nieuwste generatie van de typische Peugeot i-Cockpit. Het kleine, handzame stuurwiel is gelukkig gehandhaafd. Het instrumentenpaneel is voortaan iets hoger en werkt met 3D-technologie: belangrijke informatie kan visueel dichter bij de bestuurder worden weergegeven, terwijl andere displays meer op de achtergrond staan. Volgens Peugeot wordt door deze opstelling de reactietijd een halve seconde korter. Afhankelijk van de gekozen uitvoering en opties heeft Peugeot drie touchscreens beschikbaar voor de middenconsole. Deze hebben een diagonaal van vijf, zeven of tien inch. Voor de belangrijkste functies zijn er ook een paar aparte toetsen. Smartphones kunnen worden aangesloten op de 208 via Mirrorlink, Android Auto of Apple Carplay en worden opgeladen in de optionele inductieve oplaadhouder. Daarnaast zijn er maximaal vier USB-poorten beschikbaar, waarvan er één voldoet aan de nieuwste USB-C-standaard. Een handig extraatje: de parkeerassistent, die stuurt, accelereert en remt. Handig want zoals bij veel moderne auto’s is ook bij de 208 het zicht naar achteren vrij beperkt. Naast het parkeersysteem zijn er tal van andere assistenten beschikbaar, van afstandscontrole tot waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook, van noodstop tot verkeersbordenherkenning.
Prijzen
Peugeot zegt niets over de prijzen zelf, maar de e-208, die samen met het conventionele model in Slowakije wordt geproduceerd, zal waarschijnlijk niet voor minder dan 25.000 euro exclusief beschikbaar zijn. De instapmodel benzineversie begint waarschijnlijk rond de 16.000 euro ex BPM, zoals nu ook het geval is.