Auto’s moeten tegenwoordig ‘dynamischer’ zijn dan ooit tevoren. Zo verwachten we van een hedendaagse sedan dat hij ‘buitengewoon sportief’ is en de SUV’s worden steeds vaker een lagere en sportiever gelijnde cross-over of SVU-coupé.
Mid-size coupé of fastback?
Met de nieuwe Peugeot 408 introduceert het Franse merk een nieuwe auto die zeker aan het hedendaagse verwachtingspatroon voldoet. Het wordt een mid-size coupé met grote achterklep, zodat we de Peugeot 408 ook wel een fastback mogen noemen. Qua formaat zal hij – zoals het typenummer natuurlijk al duidelijk aangeeft – het gat opvullen tussen de 308 en 508. Hij moet voor Peugeot een belangrijke rol gaan vervullen in de top van het C-segment, waar het merk met de leeuw de afgelopen jaren een aardig marktaandeel wist te veroveren met de 308 SW, 3008 en 5008.
“Een uiting van de filosofie en vindingrijkheid van het merk Peugeot”
Linda Jackson, Global CEO van het Franse merk: “Bij Peugeot geloven we dat het leven beter wordt als je er wat vaart achter zet. Met zijn unieke look, innovatieve fastback silhouet en elegantie is de nieuwe Peugeot 408 een uiting van de filosofie en vindingrijkheid van het merk Peugeot. Onverwacht in elk opzicht, de nieuwe Peugeot 408 is ontworpen voor autoliefhebbers die breken met het traditionele en op zoek zijn naar verantwoord rijplezier. Het combineert alle technologische aspiraties van Peugeot – gecontroleerde efficiëntie en een digitale ervaring op hoog niveau.”
Dynamische silhouet
Bij de nieuwe Peugeot 408 wordt veel gebruik gemaakt van het contrast tussen de zwarte en gekleurde gelakte delen. Deze moeten het silhouet meer dynamiek geven en ook verfijnen. Het design van de zijruiten moet de vloeiende lijn van de hatchback én de ruimtelijkheid van het passagierscompartiment benadrukken.
Ruimte in overvloed
De lengte van 4,69 meter en de wielbasis van 2,79 meter geven de nieuwe Peugeot 408 ruimte in overvloed. Ook op de tweede zitrij is ruimte genoeg, ondanks de redelijk beperkte hoogte van 1,48 meter. De bagageruimte van de 408 is eveneens ruim bemeten. De inhoud van 536 liter kan door het neerklappen van de leuningen van de achterbank worden vergroot tot 1.611 liter.
i-Cockpit
In het interieur van de 408 lig de nadruk op kwaliteit en connectiviteit. Het heeft dan ook de nieuwste technologieën die de rij- en reiservaring nog intuïtiever moeten maken. Er zijn voor de veiligheid maar liefst dertig rijhulpsystemen beschikbaar, die worden ondersteund door zes camera’s en negen radars, zorgen voor veiligheid. Uiteraard heeft Peugeot de 408 ook uitgerust met de nieuwste generatie van de Peugeot i-Cockpit. Verder zien we ook het voor Peugeot zo kenmerkende compacte stuurwiel en aanraakgevoelige, zelf te configureren i-toggles. Het digitale instrumentenpaneel net boven het stuurwiel. Vlak daarnaast bevindt zich een centrale display van 10 inch. Dit scherm is zo geplaatst dat het optimaal kan worden bediend. Het kan volledig worden aangepast en gepersonaliseerd en heeft meerdere weergavemodi.
Verbrandingsmotor, plug-in hybrides en later ook een volledig elektrische variant
De nieuwe Peugeot 408 zal in eerste instantie alleen verkrijgbaar zijn met verbrandingsmotor en als plug-in hybride. Ook Peugeot is bezig om een ‘elektrisch merk’ te worden zodat er ook een volledig elektrische variant op de planning staat.
Op dit moment bestaat het motorenaanbod van de nieuwe Peugeot 408 naast een verbrandingsmotor uit twee plug-in hybride versies met 180 pk (132 kW) en 225 pk (165 kW). Deze zijn alle gekoppeld aan een automatische EAT8-transmissie met acht versnellingen. De Hybrid 180 e-EAT8 combineert een 110 kW PureTech-motor met een 81 kW elektromotor. De aandrijflijn van de krachtigere Hybrid 225 e-EAT8 bestaat uit een 132 kW PureTech-motor en een 81 kW sterke elektromotor.
Beide plug-in versies hebben een 12,4 kWh accupakket. Standaard hebben ze een 1-fase boordlader met 3,7 kW aan boord, optioneel kan men ook voor een eveneens 1-fase boordlader van 7,4 kW kiezen.
Begin 2023
Waarschijnlijk gaan de orderboeken komend najaar open en komt de nieuwe Peugeot 408 begin 2023 op de markt. De versie met een volledig elektrische aandrijflijn zal een aantal maanden later op de markt komen. Voor de Europese markt zal Peugeot de 408 in het Franse Mulhouse gaan bouwen. Later zal men hem ook in China gaan bouwen. De exemplaren voor de Chinese markt zullen in Chengdu van de band rollen.