De nieuwe Range Rover die Land Rover eerder deze week onthulde, is alweer de vijfde generatie van deze luxe SUV. De Britse autofabrikant heeft hem volledig nieuw ontwikkeld. Dat mocht ook wel eens, de laatste volledige vernieuwing van de Range Rover dateert alweer van zo’n tien jaar geleden. Om de nieuwe Range Rover geschikt te maken moderne aandrijflijnen, staat hij op een geheel nieuw platform.
Elektrische versie komt in 2024
Naast versies met een verbrandingsmotor, mild hybrides versies en plug-in hybrides zal de Range Rover vanaf 2024 ook in een volledig elektrische versie beschikbaar zijn. Degenen die voor die tijd elektrisch willen rijden, zullen zich moeten beperken tot de twee plug-in hybride modellen. Deze hebben gelukkig een behoorlijk grote ‘elektrische’ actieradius van maar liefst honderd kilometer. De meeste gebruikers zullen hiermee bijna al hun ritten in de elektrische modus af kunnen leggen.
MLA-Flex architectuur
De nieuwe architectuur voor de vijfde generatie van de Range Rover heet “Flexibele Modulaire Longitudinale Architectuur”, afgekort MLA-Flex. Deze is geschikt voor de normale en lange wielbasis zodat de auto naar keuze vier, vijf of zeven zitplaatsen heeft. Het MLA-Flex platform is zoals gezegd geschikt voor verschillende aandrijfvarianten. Behalve de klassieke verbrandingsmotoren zijn dat milde en plug-in hybrides, en vanaf 2024 ook een volledig elektrische versie.
Uiteraard heeft de eerste écht nieuwe Range Rover na tien jaar een bijpassend vernieuwd uiterlijk. Het blijft uiteraard een echte Range Rover om te zien, en ook nu ligt de focus uiteraard op comfort en luxe. Onderdeel van de nieuwe Range Rover is de Amazon Alexa stembediening, die uitgebreid is geïntegreerd. De naar eigen zeggen heel natuurlijke werkende spraakinvoer vervangt de bediening via schakelaars en touchscreens.
Volledig elektrische gamma
De volledig elektrische Range Rover, die we in 2024 mogen verwachten, zal waarschijnlijk een voorbode zijn van nog elektrische voertuigen van het Britse merk. Land Rover streeft er immers naar om tegen het einde van het decennium van elk model een volledig elektrische variant aan te kunnen bieden. Tot die tijd moeten we het doen met de twee nieuwe Range Rover plug-in hybrides. Die zijn vanaf begin volgend jaar te bestellen en hebben een vermogen van 324 kW en 375 kW (510 pk) en een grotere actieradius dan voorheen. In de elektrische rijmodus kunnen deze tot 100 kilometer (volgens de WLTP-norm) afleggen. Doordat de gebruikers hierdoor grotendeels elektrisch kunnen rijden, bedraagt de gecombineerde CO2-uitstoot minder dan 30 g/km, wat voor een auto van deze omvang uiteraard heel netjes is.
Vierwielbesturing
Het rijden met zo’n grote SUV geeft wel eens wat uitdagingen als je in de stad moet rijden. Daarom zijn alle varianten van de nieuwe Range Rover standaard uitgerust met vierwielbesturing. De draaicirkel is daardoor een stuk kleiner. Ook zijn ze standaard voorzien van actieve luchtvering. Deze beoordeelt aan de hand van de navigatiegegevens de af te leggen route en past de vering dienovereenkomstig aan. Daarbij zorgt de elektronisch geregelde Dynamic Response Pro ook voor een vermindering van de carrosseriebewegingen. Daardoor worden zowel het rijcomfort als de wendbaarheid geoptimaliseerd.
Duurzaam interieur
Wie stilstaat bij zijn ecologische footprint maar er even aan voorbij gaat dat een Range Rover op zich misschien een teveel van het goede is, kan de auto wel bestellen met een duurzaam interieur. Volgens Land Rover voelt de nieuwe duurzame bekleding van de nieuwe Range Rover even goed en waardevol aan als traditionele lederen bekleding. Maar de productie van de duurzame stoffen kost slechts een kwart van de CO2 die er voor de productie van leer nodig is.