Uitbreiding collectie
Renault kondigde eerder al plannen aan om acht EV’s in zijn collectie te hebben voor 2022. Van die 8 modellen zijn er tegenwoordig al 4 te kopen. De leider van het wereldwijde programma van elektrische voertuigen van Renault, Eric Feunteun, liet daarover het volgende weten. “We zullen doorgaan in het B-segment; Dat is ons sterkste segment en ook het hart van de Europese markt. Vanaf daar zullen we ons gaan richten op verkopen in het C-segment om zo ons bereik te vergroten. Het idee is om de auto met de juiste timing op de markt te brengen”.
Te duur?
Feunteun is zich ervan bewust dat een elektrische hatchback voor het gezin, helemaal zoals die nu klinkt, het model misschien te duur zou maken voor een merk als Renault. Daarover liet hij weten: “Als ik die auto nu maak, met de batterijkosten van vandaag de dag, dan zal hij net zo duur zijn als de auto’s van de luxe merken. Als je naar het C, D, en E-segment toe wilt, zoals Tesla en Jaguar doen, dan heb je gewoon grotere baterijen nodig.”
“Maar dat betekent ook dat je hele dure auto’s maakt. Ik geloof erin dat het DNA van Renault is om betaalbare technologie op de markt te brengen. De ZOE is de meest betaalbare elektrische auto op de markt en de prijs is vaak de beslissende factor”.
“Mijn antwoord is helder. Ja, we zullen naar het C-segment gaan en dus ook een grotere batterij gebruiken, dat is zeker. We moeten alleen wel de juiste timing vinden om zeker te weten dat we een competitief aanbod hebben”.
Het resultaat is dus dat de Leaf rivaal van Renault waarschijnlijk pas rond 2022 op de markt zal komen. Dat is de periode waarin het verwacht wordt dat de kosten voor de batterij meer in lijn liggen met de filosofie van de Franse automaker. Het model is waarschijnlijk gebaseerd op de Renault Symbioz Concept (zie afbeelding boven het artikel).
Design
Hoewel de nieuwe elektrische familiewagen waarschijnlijk een iets conservatiever ontwerp zal krijgen dan de conceptauto, is de verwachting wel dat er wat elementen worden meegenomen. De opvallende daglichten aan de voor- en achterkant zijn daar een voorbeeld van.
De nieuwe productiewagen wordt gebouwd op een compleet nieuwe EV platform die voor zowel Renault, Nissan als Mitsubishi beschikbaar zal zijn. Het grote voordeel van dit platform zal de ruimte zijn die het biedt, wat waarschijnlijk meer in de buurt zal komen van de ruimte in het C-segment. De grotere batterij zal ervoor zorgen dat de auto een iets verhoogde houding zal hebben. Dat is iets wat meer zal voorkomen met EV’s. De auto zal een verwachte radius hebben van 400 kilometer.
Het idee om de ruimte in de auto te vergroten werd al uitgelicht met de Symbioz. Ook dat is iets wat we veel zullen gaan zien met toekomstige elektrische auto’s. Het platform waarop de EV is gebouwd zorgt ervoor dat er binnenin veel ruimte is maar de auto aan de buitenkant toch compact is.
Over het nieuwe EV platform zei Feunteun: “Het zal veel waarde brengen waar een hybride platform dat niet kan. Met de EV platformen kan je een B-segment bouwen aan de buitenkant en een C-segment aan de binnenkant. Dat is fantastisch”.