Geïnteresseerden die baalden dat ze de 1111 pk sterke Dream Edition Performance van de Lucid Air niet konden reserveren krijgen een herkansing. De Lucid Air is namelijk inmiddels ook als 1050 pk sterke Grand Touring Performance verkrijgbaar. Deze is iets minder krachtig dan de Dream Edition, maar tegelijkertijd helaas ook een stuk duurder. Daar waar kopers van de verschillende ‘Dream’-uitvoering nog profiteerden van de scherpe prijs van het introductie-model, betalen kopers van de Lucid Air Grand Touring Performance het volle pond.
Duurdere uitvoeringen eerst
De Lucid Air zal – als we de Dream Editions buiten beschouwing laten – uiteindelijk in vier verschillende uitvoeringen op de markt komen. Dit zijn de Lucid Air Pure, Touring, Grand Touring en Grand Touring Performance. Deze configuraties verschillen van elkaar op gebied van vermogen, elektromotoren, actieradius en aankoopprijs. Evenals veel andere autofabrikanten introduceert Lucid Motors eerst de duurdere uitvoeringen, de Grand Touring en de Grand Touring Performance. Pas later volgen de meer betaalbare Lucid Air Pure en Touring.
De Dream Edition, die uitsluitend in de Verenigde Staten verkrijgbaar was, is een uitzondering op deze regel. Deze introductie versie van de Air was extra scherp geprijsd, heeft een vermogen van 1111 pk en is inmiddels al uitverkocht en uitgeleverd.
Configuraties
Vooralsnog ziet het ernaar uit dat de Lucid Air in vier verschillende uitvoeringen verkrijgbaar zal zijn in de Verenigde Staten. Zoals reeds benadrukt verschillen deze van elkaar op gebied van aandrijving, actieradius, prijs en uitrusting. Wel is elke Lucid Air uitgerust met een 900 volt systeem, waardoor ze aan de snelladers tot 350 kW kunnen laden. Het ‘normale’ AC-laden gaat via de 19,2 kW-boordlader. In de Verenigde Staten krijgen Lucid-rijders bovendien gratis onbeperkt laden bij het netwerk van Electrify America, vergelijkbaar met het Supercharging-netwerk van Tesla.
Op gebied van uitrustingsniveau zijn beide Grand Touring-versies identiek. Zo hebben ze allebei een 34 inch, glazen instrumentenpaneel met kraakheldere beeldschermen met een 5K-resolutie. Daarnaast heeft Lucid ze uitgerust met het DreamDrive Pro rijassistentiesysteem met Lidar en verstelbare, geventileerde en verwarmde stoelen. De goedkopere Air Pure en Touring zijn ook zeer compleet uitgerust. Deze hebben wel kleinere velgen, geen panoramisch dak, een minder hoogwaardig afgewerkt interieur en geen standaard surround sound.
Wanneer in Nederland?
Helaas bestaat er nog steeds veel onduidelijkheid wanneer Lucid Motors de Air in Europa (en Nederland) gaat aanbieden. Lucid Motors heeft weliswaar laten weten dat het van plan is dit jaar de Air op het Europese continent te introduceren, maar of deze planning gehaald gaat worden durven we niet te zeggen. Ook is nog niet bekend om welke uitvoeringen dit zou gaan. Het lijkt echter aannemelijk dat de duurdere uitvoeringen als eerste verkrijgbaar zullen zijn. Overigens zijn de Pure, Touring en Grand Touring uitvoeringen al sinds begin 2020 te reserveren door Nederlandse geïnteresseerden.