In mei 2019 zal de nieuwe Volkswagen Passat worden gepresenteerd. De daadwerkelijke marktintroductie van deze volledige herziene versie begint eind augustus. Volkswagen’s middenklasser zal ook weer als plug-in hybride worden geproduceerd. Er komt naast de sedan-uitvoering ook een ruimere Passat Variant GTE.
De nieuwe Passat GTE wordt aangedreven door een turbo benzinemotor met directe inspuiting en een elektromotor. De 1,4-l TSI zelf levert 115 kW (156 pk), de elektrische motor voegt daar 85 kW (116 pk) aan toe. Het systeemvermogen is 160 kW (218 pk). De energie voor de elektromotor is afkomstig van een nieuwe lithium-ion hoogspanningsbatterij. Deze is voor de achteras in de vloer van het voertuig geplaatst. De capaciteit van de batterij in de nieuwe Passat GTE stijgt van 9,9 kWh naar 13,0 kWh, een stijging van 31 procent. De zuiver elektrische actieradius volgens de nieuwe, meer realistische WLTP-norm bedraagt met die nieuwe accu 55 kilometer. Volgens de NEDC-cyclus, die steeds minder wordt gebruikt, zou de actieradius 70 kilometer moeten bedragen. Dat is 20 kilometer meer dan zijn voorganger.
E-modus
Als de lithium-ionbatterij voldoende is opgeladen, start de Passat GTE altijd in de “E-modus”. De accu kan worden opgeladen via het externe stroomnet of tijdens het rijden via de TSI-motor en energierecuperatie. De huidige Passat GTE heeft vijf bedrijfsmodi, daar zijn er nu nog drie van over: “E-modus” voor puur elektrisch rijden, “GTE” voor sportief rijden met volledige systeemprestaties en “Hybride” voor automatische omschakeling tussen E- en TSI-motoren.
Opladen
De nieuwe Passat GTE is uitgerust met een 3,6 kW lader. De accu moet in zes uur en 15 minuten volledig kunnen worden opgeladen op het conventionele elektriciteitsnet. Bij een wandlader of laadstation met 360 volt wordt de laadtijd volgens Volkswagen teruggebracht tot vier uur. Het opladen begint wanneer de stekker is aangesloten, maar de Passat GTE kan ook vertraagd worden opgeladen. De tijdsvoorkeuze wordt ingesteld via het infotainmentsysteem of via een app. Het opladen kan ook direct via een app worden geactiveerd. Afhankelijk van de buitentemperatuur kan de tijdsinstelling worden gebruikt om naast het opladen ook de binnentemperatuur af te koelen of juist op te warmen.
Travel Assist
Net als de uitvoering met verbrandingsmotoren heeft ook de hybride Passat toegang tot nieuwe zelfrijdende functies, waaronder “Travel Assist”. Het assistentiesysteem is de eerste Volkswagen waarmee het voertuig volgens Volkswagen “semi-automatisch over bijna het gehele snelheidsbereik (0 tot 210 km/u) kan worden verplaatst”. Het systeem wordt ondersteund door een nieuw capacitief stuurwiel dat de aanraking van de bestuurder registreert. De “Emergency Steering Assist” maakt ook zijn debuut in de Passat en is bedoeld om de veiligheid bij uitwijkmanoeuvres via reminterventie te vergroten.