Met het begin van het nieuwe jaar is ook voor veel autofabrikanten het moment aangebroken om nieuwigheden te presenteren. Dat wordt gedaan op de beurzen die in januari op verschillende plekken op de wereld worden gehouden. Naast de CES in Las Vegas is nu ook de autobeurs van Singapore gestart.
Smart
Smart is in Singapore het sleutelwoord dit jaar. Het gaat dan niet direct om de stadsauto van Mercedes die al twintig jaar die naam draagt, maar om slimme voertuigen. Veel fabrikanten presenteren op de autobeurs van Singapore een model boordevol technologie. Zo komt Subaru bijvoorbeeld met een slimme variant van de Outback. Daarin zit de zogenaamde EyeSight technologie gestopt. Subaru is slechts één van de vele voorbeelden dit jaar, een andere is de nieuwe Audi A8.
Nieuwe EV’s
Ook is dit het moment voor veel merken om met nieuwe EV’s te komen. Zo heeft Hyundai in Singapore op de autobeurs dan eindelijk de nieuwe elektrische Ioniq staan. Toyota komt met een zevenzittervariant van de bekende hybride Prius. Omdat er zoveel elektrische modellen worden gepresenteerd rijdt er dit jaar ook een spoeddienst rond in de omgeving van de show. Die kan direct opladen en auto’s van dertig minuten of vijftig kilometer aan stroom in de batterij voorzien. Zo kan gezorgd worden dat niemand met pech komt te staan onderweg in en om de beurs.
Toename in aandacht
Het is opvallend om te zien dat de autobeurs in Singapore belangrijker lijkt te worden voor fabrikanten. Er zijn steeds meer merken die dit moment aangrijpen om zich te presenteren. Zo zijn merken als Mini en Seat voor het eerst te zien op de beurs. Daarnaast zijn er een aantal fabrikanten die eerder al eens een stand hadden die weer terugkeren na enkele jaren afwezigheid. Dit komt onder andere doordat steeds meer fabrikanten de ongekende mogelijkheden van de Aziatische markt beginnen te zien.