Het gaat ineens hard met de Amerikaanse startup Nikola. Dit bedrijf was de afgelopen jaren al eens in het nieuws met schetsen en renderings van elektrische trucks die wel eens een concurrent van de Semi van Tesla zouden kunnen worden. Nikola maakt nu bekend dat het die elektrische trucks samen met Iveco gaat bouwen. Het betreft eerst de volledig elektrische trucks van het model Tre. Deze zal in het Duitse Ulm worden gebouwd. Later zal daar ook de versie met brandstofcellen worden gebouwd.
Nieuw platform voor Nikola Tre
Iveco gaat voor de Tre een nieuw elektrisch platform ontwikkelen, waarin het de technologie van Nikola integreert. De Tre waterstoftruck bestaan dan uit een Iveco onderstel met aandrijftechniek, besturing en infotainment van Nikola. Men wil de eerste prototypes van de Nikola Tre in september presenteren op de IAA 2020. De serieproductie van de ‘normale’ elektrische Iveco/Nikola Tre start als het goed is in het eerste kwartaal van 2021. Daarna gaat men aan de slag met de waterstoftruck met brandstofcel, welke men waarschijnlijk in 2023 lanceert.
Badger pick-up met brandstofcellen
Maar er is meer nieuws van Nikola. Het introduceerde namelijk ook de Badger. We schreven een tijdje geleden al dat Neutron EV een pickup had ontworpen met het uiterlijk wat we van de Tesla Cybertruck hadden verwacht. Welnu, de Nikola Badger is er ook zo een. Bovendien is dit niet zomaar een elektrische pick-up. Hij zal namelijk ook met een brandstofcel worden geleverd. Daarmee wordt de actieradius ineens bijna 1000 kilometer. Natuurlijk is z’n pick-up op waterstof een stuk duurder. Maar de normale – uitsluitend elektrische – Nikola Badger zou het de concurrentie wel eens het vuur aan de schenen kunnen leggen. De Nikola Badger is namelijk een pick-up met indrukwekkende prestaties en een attractief uiterlijk.
Actieradius: 480 of 960 kilometer
Het is eigenlijk heel eenvoudig. Als normale elektrische pick-up heeft de Nikola Badger accupakket van 160 kWh waarmee hij een actieradius van 480 kilometer haalt. Wie kiest voor de duurdere versie met een 120 kW brandstofcel, kan genieten van een verdubbeling van de actieradius van 960 kilometer.
Meer dan 900 pk
De prestaties van de Nikola Badger zijn naar eigen zeggen indrukwekkend. De Badger kan volgens Nikola alle andere elektrische pick-ups op de markt overtreffen op het gebied van trekvermogen, vermogen en bereik. De Badger krijgt volgens Nikola een vermogen van maar liefst 900 pk. Hiermee kan hij in minder dan drie seconden naar honderd kilometer per uur accelereren. Hij kan een aanhanger van 3629 kilo trekken. Of die prestaties de concurrentie inderdaad overtreffen is nog even afwachten maar de brandstofcel is natuurlijk wel uniek.
Waterstoftankstations
Het gebrek aan waterstoftankstations blijft toch een probleem voor waterstofauto’s. Wie zo’n station in de buurt heeft, kan natuurlijk aardig uit de voeten. Maar in Amerika, maar de afstanden een stuk groter zijn, is dat toch lastig. Nikola meldt dat er in Noord-Amerika zo’n 700 waterstoftankstations worden gebouwd. De startup heeft niet verteld of dat samen met een partner gebeurt en wanneer die waterstofstations er komen. Op de website van Nikola wordt de indruk gewekt dat die stations in samenwerking met of door H2 worden gebouwd.
Presentatie op Nikola World 2020
Volgens Nikola’s CEO Russel vindt de presentatie waarschijnlijk plaats tijdens het “Nikola World 2020” evenement, dat medio april in Phoenix wordt gehouden. Volgens Russel moet de Badger een ‘game changer’ voor waterstofauto’s worden. Door de massaproductie kan men de prijzen van de brandstofcellen verlagen en wordt ook de uitrol van waterstofstations versneld.