De Amerikaanse startup Nikola Motor gaat naar de beurs, en zal in de toekomst op de Nasdaq worden vermeld onder het tickersymbool “NKLA”. Nikola heeft de ambitie om een serieus marktaandeel te veroveren in de wereld van emissievrije transport- en infrastructuuroplossingen. Aanvankelijk concentreerde Nikola Motor zich op vrachtauto’s maar heeft ook een elektrische pick-up ontwikkeld.
De Nikola Badger, zoals de een elektrische pick-up truck gaat heten, heeft dankzij een brandstofcel een actieradius tot maar liefst 965 km. Deze gaat een belangrijke rol spelen in de toekomst van Nikola Motor. De startup is momenteel op zoek naar een partner voor de productie van deze pick-up. Ondanks het feit dat er nog geen productiepartner is, wil Nikola de Badger al in 2022 op de weg hebben. Volgend jaar gaan overigens al de eerste elektrische trucks van Nikola in productie.
Badger
De Badger is naar eigen zeggen een van de meest geavanceerde elektrische pick-ups van dit moment. Hij is volgens Nikola niet alleen ontworpen om te concurreren met elke elektrische of benzine pick-up in zijn klasse, hij moet deze ook overtreffen. De motoren van de Badger leverten een piekvermogen van 906 pk, een continuvermogen van 455 ok en hebben een maximaal koppel van ongeveer 1330 N.
Samenwerking
Nikola wil, net als de elektrische trucks, de Badger samen met andere fabrikanten bouwen. “Er zijn momenteel drie autofabrikanten in de running voor een joint venture met Nikola. We zullen in de komenden maanden aankondigen wie we gaan samenwerken,” vertelde oprichter Trevor Milton aan persbureau Reuters. De productie van de Badger, die ook moet concurreren met de Cybertruck van Tesla, zal volgens plan in 2022 of eerder beginnen. Er komt van de pick-up een elektrische versie en een met een brandstofcel.
Eerste elektrische trucks volgend jaar in Duitsland in productie
Milton kondigde in hetzelfde gesprek met Reuters ook aan dat de leveringen van de elektrische trucks, die worden gebouwd in samenwerking met CNH Industrial, een Italiaans-Amerikaanse fabrikant van Iveco-trucks, in de tweede helft van 2021 zouden beginnen. “We bouwen al prototypes die van de lopende band komen in onze fabriek in Ulm, Duitsland,” zei hij. Nikola’s fabriek in Ulm heeft een capaciteit van 35.000 vrachtwagens per jaar.
Het bedrijf zal dit jaar ook de eerste steen leggen voor een andere fabriek. Deze komt in Arizona. Hier wil men jaarlijks ook 35.000 elektrische vrachtwagens produceren.
Waterstoftrucks zijn de toekomst
Nikola heeft het voornemen om de “iPhone” van de zware vrachtwagens op de weg te zetten. De waterstoftechnologie heeft volgens Nikola verschillende voordelen ten opzichte van dieselmotoren en volledig elektrische aandrijflijnen. Het is volgens Nikola Motor tijd was om “eindelijk een emissievrije oplossing voor zware vrachtwagens te bieden”. Nikola Motor wil ook zelf waterstof maken en leveren. Het bedrijf zal in de nabije toekomst onder anderen enkele duizenden kilo’s waterstof per dag produceren.