NIO heeft deze week officieel de ES6 elektrische cross-over van de tweede generatie gelanceerd. De autofabrikant verwacht in de toekomst een indrukwekkend verkoopsucces van het opnieuw ontworpen model.
ES6 belangrijk voor NIO
De NIO ES6 is een kleine SUV die de Chinese autofabrikant eind 2019 voor het eerst op de markt bracht. Hij werd op de markt gebracht als de goedkoopste SUV van de EV-maker en een budgetvriendelijke optie voor consumenten die de NIO ES8 overwegen.
Sinds de lancering heeft de ES6 goed verkocht voor NIO, goed voor ongeveer 64% van de omzet van het bedrijf in 2020, en 45% of meer in zowel 2021 als 2022. Het nieuwe model verhoogt die inzet, rijdend op een nieuw platform en met een nieuwe supercomputer en chips.
Verbeteringen
De nieuwe ES6 is iets groter dan het uitgaande model, met een lengte van 4.854 mm, een breedte van 1.995 mm en een hoogte van 1.703 mm. Hij rijdt op een wielbasis van 2.915 mm. Het model van de tweede generatie is 55 mm lager in hoogte dan de versie van de eerste generatie, hoewel de hoofdruimte achterin met 75 mm toenam.
Hoewel de ES6 er aan de buitenkant misschien niet drastisch anders uitziet, draagt hij wel nieuwe verlichting aan de voor- en achterkant. Het is ook wat slanker en aerodynamischer. De elektrische cross-over maakt 482 pk (360 kW) met twee elektromotoren: een fronteenheid van 150 kW en een eenheid achteraan van 210 kW. NIO zegt dat de nieuwe ES6 in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u kan schieten.
Interieur
Binnenin krijgt de ES6 een complete opknapbeurt die is gericht op comfort en hightech functies. U vindt eersteklas en zeer ondersteunende stoelen, met een queensize copilootstoel die ook dienst doet als bed. Hij kan 160 graden achterover leunen terwijl de ingebouwde beensteun omhoog staat voor ondersteuning van het onderlichaam.
Opmerkelijke standaard veiligheids- en technologiekenmerken zijn onder meer een heads-up display, adaptieve koplampen en een op LiDAR gebaseerde reeks geavanceerde rijhulpsystemen. Een optionele verbeterde N-Box-console stelt meerdere passagiers in staat om een AR-film te bekijken en kan worden aangesloten op gameconsoles, laptops, tablets, enz.
Accupakket
De ES6 komt op de markt met twee batterijkeuzes: 75 of 100 kWh. Terwijl de kleinere batterij een geschatte actieradius heeft van 490 km, wordt de actieradius van de grotere optie geschat op 625 km. Mogelijk stelt NIO in juli ook een 150 kWh semisolid-state batterij beschikbaar met een actieradius van 930 km.
Beschikbaarheid Nederland
Opmerkelijk genoeg heeft de huidige ES6 nooit de oversteek gemaakt naar Europa, terwijl het model wel in een populair segment valt. Wellicht heeft NIO bewust gewacht met hun populairste model tot de tweede generatie aangekondigd zou worden. Inmiddels is het merk ook actief in Nederland en het zou ons niets verbazen dat de ES6 het hier goed zou doen. Het is afwachten of de fabrikant hier ook zo over denkt, want vooralsnog kunnen wij het model in Nederland niet bestellen.