NIO, de Chinese startup die elektrische auto’s met snel uitwisselbare accu’s maakt, introduceerde op de Shanghai International Auto Show 2021 een nieuw vlaggenschip. De al eerder aangekondigde ET7 valt op door het enorme accupakket met een capaciteit van 150 kWh. Daardoor moet de NIO Et7 een actieradius van meer dan 1000 km (NEDC) mogelijk halen.
Qua vermogen maakt de ET7 gebruik van de tweede generatie van NIO’s elektrisch platform. Omdat dat is voorzien van motoren voor en achter biedt het dus vierwielaandrijving. De motor voorin levert 180 kW, de motor achter 300 kW zodat het systeemvermogen 480 kW bedraagt. Het maximumkoppel bedraagt 850 Nm wat een acceleratie van 0-100 km/u in 3,9 seconden mogelijk maakt.
Grand Coupé
Zoals een vlaggenschip betaamt is het geen kleine auto. Hij is iets meer dan vijf meter lang, net geen twee meter breed en ruim anderhalve meter hoog. De wielbasis bedraagt ruim drie meter. Het uiterlijk van de NIO ET7 kenmerkt door zich een nieuw ontworpen front waarbij de nieuwe ‘X-Bar’ als eerste opvalt. Onderaan de forse bumper zien we een vrij groot ventilatierooster die ons een beetje aan de Toyota’s eerste elektrische SUV doet denken. De wijze waarop NIO de koplampen heeft geplaatst (ver naar buiten en relatief laag) is opvallend. De contouren van de ET7 zijn fraai maar niet echt onderscheidend. Het is een strak en glad ontwerp met verzonken deurgrepen. De achterzijde is strak en ook deze auto heeft de doorlopende lichtsignatuur, iets wat tegenwoordig een must schijnt te zijn.
Interieur
In het interieur maakt de NIO ET7 gebruik van Qualcomm’s derde generatie digitale cockpit computing platform en een nieuwe generatie mobiele internet interface. Het dashboard bevat een nieuw opgewaardeerd 12,8-inch AMOLED centraal bedieningsscherm en een 10,2-inch HDR digitaal instrumentenscherm. Het centrale bedieningsscherm is uitgerust met het NOMI Mate 2.0 smart car-systeem. In het centrale bedieningsgedeelte zijn bijna geen fysieke knoppen meer te vinden. Vrijwel alle functies zijn geïntegreerd in het zwevende centrale bedieningsscherm.
Verder is de nieuwe NIO uitgerust met verborgen ventilatieopeningen voor de airconditioning, geluiddempend privacyglas, een slim geursysteem, 23 hoogwaardige luidsprekers, elektrische verstelling van de stoelen voor en achter, verwarming, ventilatie, massage, et cetera.
Bij het interieur besteedde men veel aandacht aan de materiaalkeuze en afwerking. Het gebruik van een hernieuwbare houtsoort (Karunn), gecombineerd met microfiber fluwelen plafond, nappa leder en verchroomde accenten versterken het gevoel van luxe.
Lidar
Bijzonder is dat de NIO ET7 is voorzien van Lidar. Die Lwerkt volgens hetzelfde principe als radar, maar dan met laserpulsen. Dat is uiteraard niet de enige manier waarop de ET7 zijn omgeving in de gaten houdt. Aquila, het ‘super-sensing systeem’ van NIO is uitgerust met een grote hoeveelheid sensoren. Het omvat onder anderen de genoemde ultra-lange afstand lidar, elf high-definition camera’s, vijf millimetergolf radars, twaalf ultrasone radars, twee hoge-precisie positioneringseenheden en nog veel meer.
Autonoom rijden
Die sensoren en bijbehorende technologie zijn ook benodigd voor autonoom rijden. NIO heeft hiervoor een eigen systeem genaamd NAD (NIO Autonomous Driving). Naast het Aquila Super Sensing System werkt dit ook samen met NIO’s Adam Future Supercomputing Platform. Geleidelijk aan zal men steeds meer automatische rijfuncties introduceren. De volledige set functie van NAD zal beschikbaar komen via een maandelijks abonnement.