Terwijl we in Europa in afwachting zijn van de Tesla Model Y, die waarschijnlijk eind dit jaar komt, kondigt de Chinese start-up Nio de ET7 aan. Deze elektrische sedan zou wel eens de auto kunnen zijn waarmee Nio de Europese markt op gaat. Dat is niet alleen een scherp geprijsde elektrische sedan maar waarschijnlijk ook de eerste in serie gebouwde elektrische auto met een Solid-State accu. Zo’n accu is niet vanwege de andere samenstelling niet alleen veiliger maar heeft ook een aanzienlijk hogere energiedichtheid.
Battery-Swap
In hoeverre Nio in Europa ook de ‘battery-swap’-optie door gaat voeren, is nog volstrekt onbekend. In China heeft Nio een marktaandeel verworden doordat de auto’s van het Chinese merk heel makkelijk uitgewisseld kunnen worden. Een slim alternatief voor het feit dat het elektriciteitsnet in China niet altijd even betrouwbaar is. Je hoeft je elektrische auto dan niet op te laden, maar ruilt de lege accu bij een van de honderden wisselstations om voor een volle. Dat is in slechts een paar minuten geregeld waarna weer verder kunt met een volle accu. Nio zal dit concept in Europa, waar de laadinfrastructuur veel beter en betrouwbaarder is, naar ons idee waarschijnlijk niet doorvoeren. Maar de kans is wel groot dat je bij de Nio-dealer het accupakket, als daar behoefte aan is, om kunt ruilen voor een krachtiger accupakket.
Uiterlijk
Nio heeft op dit moment drie elektrische SUV’s in het programma. De ET7 wordt dus de eerste sedan voor de Chinese start-up. De keus voor een sedan zou wel eens kunnen zijn beïnvloed door de komst van Tesla naar China, waar de Tesla Model 3 een behoorlijk succes is. Dat zal ook gelden voor de Model Y, waarvan in Shanghai net de eerste eenheden van de band rollen. Qua uiterlijk vertoont de Nio ET7 grote gelijkenissen met de ET studie, die het Chinese merk twee jaar geleden presenteerde. Nio zet met de ET7 een onmiskenbare volgende stap in de designtaal van het Chinese merk. Het is een strak gelijnd model, dat qua design naar ons idee veel beter gelukt is dan de Tesla Model 3. Wat dat betreft kan hij de concurrentie absoluut aan.
Actieradius
Qua actieradius is dat nog niet het geval. Wie nu een pre-order voor de ET7 plaatst, wat in China al mogelijk is, kan kiezen uit een accupakketten van 70 en 100 kWh. Mede dankzij een heel gunstige cW-waarde haalt de Nio ET7 een actieradius van 500 en 700 kilometer volgens de NEFZ-cyclus, die behoorlijk verouderd is. Omgerekend naar de wat meer realistische WLTP-norm bedraagt het rijbereik ongeveer 300 en 500 kilometer. Daarmee komt hij dus nogal wat tekort op de Tesla Model 3 (430 – 578 km). Maar de ET7 is ook een stuk ruimer.
Solid-State accu voor 700 m rijbereik
Zodra Nio de ET7, zoals aangekondigd, met een Solid-State accu kan leveren, dan wordt de actieradius overigens veel interessanter. Een Solid-State accu heeft een tot wel 50 procent hogere energiedichtheid. Daardoor past er in de ET7 een 150 kWh accupakket. Met die accu zou de Nio ET7 waarschijnlijk een actieradius van 700 kilometer halen. En daarmee schaart de Nio ET7 zich in het nog steeds heel kleine rijtje van de Tesla Model S en Lucid Air. En die auto’s zijn beduidend duurder.
Ruimte
Als we kijken naar het formaat, wordt ook duidelijk dat de Nio ET7 een heel interessante auto is. Qua prijsklasse zit de auto op het niveau van een BMW 5-serie en is uitwendig ook ongeveer even groot. Maar qua binnenruimte komt hij eerder in de buurt van de BMW 7-serie. De ambities van Nio liegen er dan ook niet om. Oprichter en CEO Li wil met de Nio ET7 een significant marktaandeel in het premium segment veroveren. Een segment, waar momenteel auto’s als de BMW 5-serie, Audi A6 en Mercedes E-Klasse de dienst uitmaken. Daarin kan de ET7 prima meekomen. Nog niet qua prestige, maar wel qua ruimte, prijs en prestaties. De ET7 heeft twee elektromotoren en dus ook vierwielaandrijving. De motoren leveren een systeemvermogen van 480 kW waarmee hij in minder dan vier seconden naar 100 km/u sprint.
Compleet
Verder gaat Nio prat op het adaptieve onderstel en de geavanceerde autonome functionaliteiten van de ET7, die het bedrijf op abonnementsbasis aanbiedt. Het dashboard van de Nio Et7 is uitgerust met een head-up display meerdere displays en een geluidssysteem met 23 luidsprekers en een totaal vermogen van duizend Watt. De Nio ET7 biedt de inzittenden geavanceerde connectiviteit voor alle passagiers en de befaamde NOMI interactieve persoonlijke digitale assistent.