Nio heeft de ET5 geïntroduceerd, een middelgrote elektrische sedan. Die heeft volgens de Chinese testcyclus een bereik van meer dan 1000 kilometer. Dat klinkt sensationeel, ware het niet dat die CLTC-testcyclus ontzettend optimistisch is. Niettemin zal de actieradius gezien de enorme accu met een capaciteit van 150 kWh indrukwekkend zijn.
Duidelijk is wel dat Nio met zijn nieuwste model duidelijk Tesla in het vizier heeft. De zojuist onthulde ET5 zit niet alleen in hetzelfde segment als de Model 3. Ook qua uiterlijk doet hij een beetje aan zijn Amerikaanse concurrent denken. Wij vinden het ontwerp van het exterieur van de Nio ET5 zelfs iets geslaagder dan dat van de Tesla Model 3.
Nio wil de ET5 in China vanaf september 2022 gaan leveren. Waarschijnlijk wil Nio de ET5 aansluitend ook in Europa leveren maar een exact tijdschema is nog niet bekend. Ook de prijzen voor de Europese markt zijn nog niet bekend. In China is de ET5 verkrijgbaar vanaf 328.000 RMB, omgerekend bijna 46.000 euro.
Uniek verkoopconcept
In eigen land is de Chinese startup Nio al behoorlijk succesvol. De elektrische auto’s van Nio worden qua uiterlijk, performance en comfort in China hogelijk gewaardeerd. Bovendien hebben de elektrische auto’s van Nio een verwisselbaar accupakket. Bij een van de inmiddels 700 accuwisselstations kun je de lege accu van een Nio in een paar minuten omruilen voor een volle. Waar Nio in China ook successen mee boekt, is het verkoopconcept. En ook dat komt naar Europa. De Chinezen stellen de klant centraal in hun inspanningen. Daarom wil Nio zowel in China als in Europa een community opbouwen. Op die manier staan de klanten en het bedrijf nauw met elkaar in contact. Dit doet Nio onder anderen door middel van “Nio House” flagship stores en kleinere “Nio Space” locaties. Daarnaast zijn er dus de accuwisselstations van Nio en kunnen klanten ook kiezen voor bijvoorbeeld “Battery-as-a-Service” abonnementsmodellen.
Ook naar Nederland
Nio wil zijn auto’s dus ook in Europa gaan verkopen. Men is daar al mee gestart in Noorwegen. De Chinese startup maakt bij de presentatie van de ET5 ook bekend dat volgend jaar Nederland, Duitsland, Denemarken en Zweden zullen volgen. De ambities van Nio liegen er niet om, men wil tegen 2025 in meer dan 25 landen en regio’s over de hele wereld aanwezig zijn.
Prestaties
Met de Nio ET5 biedt de Chinese startup een sportieve elektrische sedan in de middenklasse aan met prima prestaties en een flinke actieradius. De Nio ET5 krijgt vierwielaandrijving, de twee elektromotoren leveren samen een vermogen van 360 kW. Genoeg vermogen voor dynamische ritten. De acceleratie van 0 naar 100 km/u verloopt bijvoorbeeld in 4,3 seconden. Later komt er overigens ook een goedkopere versie met achterwielaandrijving. Omdat de voorwielen door middel van een inductiemotor worden aangedreven, wordt de aandrijving daarvan alleen geactiveerd wanneer dat nodig is. Inductiemotoren hebben als ze spanningsloos worden gemaakt namelijk slechts minimale weerstandsverliezen.
Actieradius
Kopers kunnen kiezen uit drie verschillende accu’s. De instapversie heeft een accucapaciteit van 75 kWh, de middelste versie 100 kWh en de grootst leverbare accu is 150 kWh. De door Nio opgegeven actieradius is wat je noemt indrukwekkend. Maar die is bepaald volgens de Chinese CLTC-cyclus, en die is heel erg optimistisch. Volgens die CLTC-cyclus kan de ET5 met de grootste accu meer dan 1000 kilometer op een acculading afleggen. De middelste variant met 100 kWh haalt meer dan 700 kilometer en het instapmodel haalt altijd nog meer dan 550 kilometer. De actieradius volgens de WLTP-methode is nog niet bepaald maar reken maar dat die aanzienlijk lager uitpakt.
Autonoom rijden
Op het dak van de Nio ET5 zien we een uitstulping. Die is voor de Lidar, benodigd voor Nio’s geavanceerde zelfrijtechnologie, genaamd ‘Nio Autonomous Driving’ (NAD) systeem. Dat werkt onder meer met de Lidar-sensor aan de voorzijde van het dak en alsmede een aantal kleine, naar achteren gerichte AD-camera’s bij de voorportieren. Waarschijnlijk zullen de autonome functies in Europa, net als in China, door middel van een abonnement (ADaaS, Autonomous Driving-as-a-Service) beschikbaar zijn.
Interieur
Het interieur is keurig maar niet echt opzienbarend. En uiteraard minimalistisch ingericht. De ET5 heeft een relatief klein digitaal instrumentenpaneel en een groot centraal touchscreen. Tijdens eventuele laad- en rustperiodes kan men het interieur door middel van een speciale VR-bril omtoveren tot een heuse bioscoopzaal.