NIO lanceerde vorige week op de Chengdu Motor Show zijn derde model. In navolging van de twee SUV’s komt er nu een cross-over, genaamd EC6. De Chinese startup pakt het voortvarend aan want de eerste leveringen zijn al in september. Je hoeft bij NIO dus niet eerst maanden of zelfs meer dan een jaar te wachten totdat jouw felbegeerde elektrische auto geleverd wordt.
Moeilijk tijd achter de rug
De Chinese startup, die bekendheid kreeg door de ‘Battery Swap’ waarbij je de accu niet oplaadt maar omwisselt, heeft een bewogen tijd achter de rug. Het bedrijf kampte vooral met de nodige financiële problemen, waar de coronacrisis ook nog bij kwam. Gelukkig heeft NIO op dat gebied goed nieuws te melden. NIO verkreeg namelijk een aantal nieuwe kredieten zodat de expansie in China en andere markten voorlopig weer is veiliggesteld. De ambitieuze startup verkreeg van staatsbanken in de Oost-Chinese provincie Anhui – waar NIO ook de auto’s bouwt – kredieten met een waarde van in totaal zo’n 1,3 miljard euro.
NIO EC6
De NIO EC6 komt in drie varianten, die lokaal in prijs variëren van RMB 368.000 (€ 45.000) tot RMB 526.000 (€64.000). Mocht de EC6 ooit (want dat is wel de bedoeling) naar Europa komen, wordt die hier uiteraard tegen een hogere prijs aangeboden.
In feite is de EC6 afgeleid van de populaire ES6 SUV. Die is weer de opvolger van de ES8. Dat is een nog grotere SUV. De EC6 is even lang en breed als de ES6 en ook het interieurontwerp komt overeen. Het uiterlijk van de EC6 is een heel stuk sportiever en dynamischer en kenmerkt zich onder meer door een naar achteren toe scherp aflopende daklijn.
De EC6 heeft standaard twee motoren. De voorste motor heeft ongeachte de uitvoering altijd een vermogen van 160 kW. Voor de motor achterin is er meer keus, deze heeft een vermogen van 160 kW of 240 kW. Verder heeft de NIO EC6 met het grootste (100 kWh) accupakket een fors rijbereik van maximaal 615 kilometer (volgens de NEDC-norm). Met het kleinere 70 kWh accupakket is een actieradius van 430 tot 440 kilometer mogelijk. Het NEDC-bereik is meestal niet zo realistisch als het WLTP- of EPA-bereik. Het werkelijke rijbereik is waarschijnlijk zo’n 25% tot 33% minder.
Net als zijn voorganger onderscheidt ook de EC6 zich door veel ruimte en comfort, een hoge mate van digitalisering en connectiviteit, hoge laadsnelheden én de befaamde Battery Swap.
Battery Swap
NIO heeft in China een aantal eigen accuwisselstations waar klanten hun lege accu gratis kunnen omruilen voor een volle. Dit gaat in slechts een paar minuten, wat dus een aanzienlijk voordeel ten opzichte van snelladen is.
Het opladen van een EV in China kan een uitdaging zijn. De meeste burgers hebben in hun woningen lang niet altijd elektriciteit, laat staan dat die genoeg capaciteit heeft om een EV op te laden. In China is de openbare oplaadinfrastructuur dus uiterst belangrijk. Maar de NIO’s maken het met de Battery Swap dus nog makkelijker. Die is bovendien altijd gratis. Dit is ook een belangrijk verkoopargument voor het merk. Je kunt zo lang je je NIO hebt, onbeperkt rijden zonder ooit een cent voor het opladen te betalen.
Uitvoeringen
Je kunt bij de EC6 kiezen uit drie uitrustingsniveaus: de Sport Edition, Performance Edition en de Signature Edition. De Sport Edition heeft 160kW motoren voor en achter en kan in 5,4 seconden accelereren van 0 tot 100km/u. De Performance- en Signature-uitvoering hebben achter een 240 kW-motor en kunnen in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren.
Digitaal dashboard
Uiteraard is het dashboard van de EC6 geheel digitaal uitgevoerd. De bestuurder beschikt over een 9,8-inch instrumentenpaneel. Verder heeft de EC6 ook een centraal geplaatst 11,3-touchscreen in de middenconsole. Er is bovenop het dashboard ook nog klein scherm voor de NOMI Mate 2.0, de interactieve persoonlijke digitale assistent van NIO. Dit schermpje en moet een menselijk gezicht nabootsen.
Uiteraard hebben de gebruikers van de NIO EC6 ook toegang tot geavanceerde hulpsystemen. Optioneel kan de EC6 ook worden geleverd met de autonome NIO Pilot, met onder anderen een Mobileye EyeQ4-chip met 23 sensoren. NIO Pilot ondersteunt meer dan 20 functies met betrekking tot typische verkeersscenario’s die voertuigen in China vaak tegenkomen. De firmware kan over-the-air (OTA) worden voorzien van updates.