De Chinese EV-fabrikant Nio heeft grootse plannen voor Europa. De autofabrikant is het eerste merk dat een netwerk van accuwisselstations wil gaan opzetten. De afgelopen dagen is naar buiten gekomen dat Nio bereid is om, onder voorwaarden, deze faciliteiten ook met andere EV-fabrikanten te delen.
Het concept
Het concept van Nio is inmiddels welbekend. De elektrische auto’s van Nio zijn zo ontworpen dat hun accupakketten eenvoudig en snel uitgewisseld kunnen worden. Hierdoor kunnen Nio-rijders binnen luttele minuten hun lege accu wisselen voor een volle. Dit gebeurt bij een zogenaamd swapping stations. Steeds meer van deze stations openen hun deuren in China en ook in Noorwegen is er welgeteld één actief.
Niet voor zichzelf
Het is op zijn minst interessante noemen dat Nio de toekomstige Europese wisselstations niet voor zichzelf wil houden. Waarschijnlijk hoopt de Chinese fabrikant hiermee Tesla en diens Superchargers na te bootsen. Op deze manier levert de infrastructuur, die hoe dan ook aangelegd dient te worden in verband met de eigen EV’s, namelijk extra veel op. Nio moedigt daarom EV-bouwers aan om hun auto’s compatibel te maken met de stations. De laadstations zelf zouden in principe niet aangepast hoeven te worden.
Compatibel?
Het accupakket van een EV ‘uitwisselbaar’ maken is makkelijker gezegd dan gedaan. Dit vereist namelijk dat ze op identieke wijze worden vervaardigd en gemonteerd als die van de Nio EV’s. Nio monteert haar accu’s met 10 bouten in een specifieke positie op een specifieke plek in de auto. De robots bij de wisselstations zijn hierop afgesteld, waardoor ze binnen een mum van tijd de accu gewisseld hebben. Dit betekent dat andere automerken hun EV’s en accu’s zo moeten ontwerpen dat ze precies dezelfde afmetingen en bevestigingspunten hebben.
Andere swapping stations
Mocht dit mogelijk zijn, dan staat Nio ervoor open om hun bestaande accuwisselstations te laten uitbreiden met wisselstations van andere merken. In die zin zouden de wisselstations vergelijkbaar zijn met ‘normale’ tankstations, waar zowel diesel als benzine getankt kan worden. Alleen in plaats van deze brandstoffen is er keuze uit verschillende ‘merken’ accu.
Toekomstmuziek
Het idee van een uitgebreid Europees netwerk van wisselstations voelt en klinkt als toekomstmuziek. Dit terwijl een dergelijk netwerk in China al bestaat. In totaal zijn er in China 860 stations actief, goed voor zo’n 7 miljoen accuwissels afgelopen jaar. Een fijnmazig netwerk in Europa is daarom misschien dichterbij dan de meesten zouden denken, helemaal nu Nio ook haar elektrische auto’s in Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland en Nederland introduceert.