De lancering van het Chinese merk Nio is aanstaande. De fabrikant heeft aangekondigd dat de eerste auto’s onderweg zijn naar Europese landen, waaronder Nederland. De luxe ET7 zal het startschot geven voor het merk in ons land. Het is onduidelijk op welke termijn de overige modellen onze bodem zullen raken, maar Nio wil wel graag het aanbod verruimen in Europa.
Groen licht voor Europa
Alvorens een fabrikant daadwerkelijk de verkoop van een auto mag starten zijn er enkele vergunningen nodig. De elektrische sedan verkreeg in april 2022 de European Community Type Approval (EWVTA) voor het hele voertuig, waardoor hij groen licht kreeg voor verkoop in Europa.
Met deze wetenschap heeft Nio in augustus een schip volgeladen met de ET7 die louter bestemd is voor de Europese markt. De modellen zullen verdeeld gaan worden over Noorwegen, Duitsland, Nederland, Denemarken en Zweden.
Het merk zelf had al langer groen licht voor de verkoop van auto’s in Europa. In Noorwegen werd vorig jaar namelijk al de ES8 voor het eerst verkocht. Vooralsnog zal dit model niet in Nederland beschikbaar zijn.
ET7 in Europa al getest
Oorspronkelijk onthuld in januari 2021, ging de Nio ET7 in productie in maart 2022, met leveringen aan Chinese klanten eind maart. De Chinese autofabrikant verkocht tot nu toe 10.000 modellen op zijn thuismarkt en hoopt nu een aanzienlijk aantal verkopen toe te voegen door uit te breiden naar Europa. Nio ET7-testprototypes zijn al gespot in Duitsland voorafgaand aan de lokale marktintroductie van het model in het vierde kwartaal van dit jaar.
Elektrische sedan is vooral slim
De ET7 is het eerste model van Nio dat is gebaseerd op het technologieplatform van de tweede generatie, NT2.0. Deze biedt standaard meer dan 100 configuraties aan voor comfort, veiligheid en slimme technologieën.
De ET7 is ook uitgerust met Banyan, het gloednieuwe softwaresysteem voor de NT2.0. In China biedt het voertuig ook een abonnementsservice aan Nio Autonomous Driving (NAD). Deze zal naar verwachting vanaf het vierde kwartaal van dit jaar beschikbaar zijn, afhankelijk van de regio. Het is onduidelijk of dit ook voor de Europese modellen zal gelden.
Specificaties
Alle ET7-modellen hebben een tweemotorige AWD-aandrijflijn met een gecombineerd vermogen van 644 pk. Hierdoor is een sprint van 0 tot 100 km/u in 3,9 seconden mogelijk. Nio biedt de ET7 aan met keuze uit drie accu-opties in China: 75 kWh, 100 kWh en 150 kWh. Het 150 kWh-pakket is nog niet begonnen met leveringen; er wordt beweerd dat het een bereik van maximaal 1.000 kilometer biedt volgens de NEDC-cyclus.
Het is vooralsnog onduidelijk of wij in Europa ook alle configuraties kunnen kiezen en welke prijzen aan de ET7 zullen hangen. Vlak voor de marktintroductie zal Nio hier ongetwijfeld mee naar buiten komen.