Al eerder schreven wij eens over het Chinese merk NIO. In China zijn er talloze fabrikanten die volledig elektrische auto’s maken. Hiervan is slechts een handjevol daadwerkelijk succesvol. Sinds 2016 is het merk NIO actief in het thuisland en met succes. Dit succes willen ze nu verder uitbreiden naar andere landen.
Modellengamma
NIO kent inmiddels een flink aantal modellen in hun gamma. Het begon feitelijk allemaal met de reusachtige ES8. Dit model heeft dit jaar nog een update gekregen met onder andere een groter accupakket. Naast de ES8 is er ook de kleinere ES6. Deze werd eind 2018 voor het eerst aan het publiek voorgesteld en was dus het tweede model van het merk. Het nieuwste model is de EC6 welke een directe concurrent lijkt voor de Tesla Model Y.
Met dit modellengamma lijkt NIO zich vooral te richten op de luxere markt van de SUV’s. Het merk onderscheid zich vooral door de hoogwaardige afwerking en de flinke actieradius. Het is dus een serieuze speler om rekening mee te houden. Zeker nu het merk graag in het buitenland actief wil worden.
NIO naar Europa
Aan het begin van deze zomer wist Lihong Qin, president van het automerk, nog te melden dat men druk bezig is met een oversteek naar andere landen. Hierbij werd vooral nog gekeken naar andere Aziatische landen. Na deze uitrol zou Europa pas aan de beurt zijn.
Inmiddels weet William Li, CEO van NIO, te melden dat de eerste stappen in Europa eerder gezet zullen worden. Als het aan hem ligt wil het merk zijn eerste voetsporen halverwege volgend jaar zetten. Exacte details over deze expansie deelt de CEO nog niet. Zo is het dus nog onduidelijk in welke landen het merk zijn eerste stappen wil zetten.
BaaS
Net als Renault wil NIO volgens het BaaS principe werken. Dit betekent ‘Battery as a Service’. Hierbij wordt het accupakket geleased in plaats van gekocht. Hierdoor kunnen de aanschafkosten in eerste instantie erg laag blijven. Door deze constructie kunnen de auto’s van NIO aantrekkelijker op de markt gezet worden. Bij de Renault Zoe lijkt dit principe goed te werken.
Wij hoeven echter geen grote prijswijzigingen te verwachten. De Chinezen zullen het vooral doen om de importheffingen en BPM te kunnen drukken. Zo staat het duurste model, de EC8, in de Chinese prijslijsten voor € 57.500,- vermeld. Dat is een flinke som geld voor een elektrische auto die zichzelf in Europa nog moet bewijzen. Met het grotere accupakket schiet de prijs zelfs € 8.000,- verder door.
De ES6 is dan misschien een betere optie. Deze staat omgerekend nu in de prijslijst voor € 46.000,-. Voor deze prijs krijg je wel een serieus ruime en degelijke SUV onder je kont.