Nissan kondigde vandaag zijn langetermijnstrategie aan – Ambition 2030 – met elektrificatie als middelpunt, en onthulde vier nieuwe conceptmodellen. De plannen van Nissan zijn groots. Het bedrijf streeft ernaar 23 nieuwe geëlektrificeerde modellen te lanceren, waaronder 15 nieuwe EV’s, om tegen het fiscale jaar 2030 een elektrificatiemix van 50% te realiseren voor de merken Nissan en Infiniti. Om alvast in de stemming te komen heeft de fabrikant vandaag vier nieuwe conceptcars onthuld.
Nissan Chill-Out Concept, opvolger van de Leaf
Een belangrijk model van Nissan is ongetwijfeld de Leaf. De EV werd met open armen ontvangen in Europa en behoort nog steeds tot de best verkopende EV’s. Inmiddels gaat het model geruime tijd mee en een opvolger lijkt inmiddels in de planning te zitten. De Chill-Out Concept is hier de voorbode van. Het was al langer bekend dat de Leaf opgevolgd zou worden door een cross-over. Dit bewuste conceptmodel is ook al in levende lijven onthuld door de fabrikant. De overige modellen in dit artikel bestaan enkel nog in renders.
De vernieuwde Leaf is een cross-over met een strak en modern ontwerp. Zaken zoals geavanceerde veiligheidstechnologie en een productieve en comfortabele binnenruimte zijn kenmerken voor de Chill-Out Concept. De conceptnaam doet het laatste speerpunt in ieder geval eer aan. Het interieur is futuristisch en verwijst naar volledig autonome capaciteiten, aangezien het is voorzien van een intrekbaar stuur en een lounge-achtige sfeer. Deze laatste zaken zullen waarschijnlijk de productiestadium nooit halen.
Het model is ontworpen op het bestaande CMF-EV-platform en beschikt over de e-4ORCE dual-motor AWD-aandrijflijn. Deze combinatie zien wij ook terug op de Nissan Ariya.
EV Technology Vision
Hoewel de Chill-Out Concept een toekomstige EV wordt genoemd, geeft de autofabrikant ook een preview van drie andere elektrische voertuigen die de volgende fase van Nissans geëlektrificeerde toekomst vertegenwoordigen. Ze worden allemaal ondersteund door Nissan EV Technology Vision, een technische studie van een skateboardachtig platform dat verder kijkt dan de Ariya en de Chill-Out Concept.
Deze concepten, Max-Out, Surf-Out en Hang-Out genoemd, zijn voorzien van verbeteringen in batterijtechnologie, hardware en behuizing, waarbij de integratie van alle solid-state batterijtechnologie (ASSB) de kern vormt van de opbouw en ontwikkeling.
Het toekomstige platform zal het gebruik van voor- en achtermotoren, een zeer laag zwaartepunt, een ultralichte constructie en een optimale gewichtsverdeling mogelijk maken. Het zal ook beschikken over Advanced e-4ORCE en Advanced ProPILOT-systemen.
Nissan Max-Out Concept
De Max-Out Concept kun je in een compleet andere straat plaatsen. Wellicht zelfs een beetje uit de comfortzone van Nissan zelf. Het betreft hier een tweezits cabriolet. Met dit model wil het merk vooral de rijdynamiek en het comfort van het nieuwe platform onderstrepen.
In de Max-Out Concept kunnen de stoelen plat in de vloer gelegd worden om, indien gewenst, meer binnenruimte te bieden. Hierdoor is hij ideaal voor voor bestuurders met en zonder passagiers. Het concept zou ultralicht zijn, met een zeer laag zwaartepunt, en het is ook uitgerust met de Advanced e-4ORCE dual-motor AWD-aandrijflijn.
Surf-Out Concept
Dit model grijpt naar een grote groep klanten buiten Europa. De pick-up truck moet volgens Nissan een soepele rit bieden, ongeacht op welk terrein dat dan ook is.
Het is ontworpen met een verscheidenheid aan vermogens in gedachten, evenals een lage en vlakke laadruimte. De opvallende kenmerken zijn offroad-prestaties (hij is uitgerust met het geavanceerde e-4ORCE-systeem) en uitgebreide laadruimte.
Hang-Out Concept
Zoals de naam al doet vermoeden, gaat dit onderzoek over het tonen van een nieuwe manier om tijd onderweg door te brengen. Nissan zegt dat zijn ruime en stille cabine het comfort van uw woonkamer biedt in een mobiele ruimte, waardoor het comfort onderweg en buiten de gebaande paden wordt vergroot.
Opvallende kenmerken zijn onder meer theaterachtige zitplaatsen voor filmavonden onderweg met familie en vrienden, de lage en volledig vlakke vloer die zich van voren naar achteren uitstrekt, en een ontwerp dat trillingen en schokken onderdrukt.
Forse investering
Naast de vier getoonde concept-cars wil Nissan in de komende jaren dus flink meer elektrische auto’s op de markt brengen. Zoals eerder gezegd is hierbij het jaar 2030 het ambitieuze plan. Om de elektrificatie van zijn voertuigaanbod en het tempo van technologische innovatie te versnellen, heeft het Japanse bedrijf investeringen aangekondigd van 2 biljoen yen (€ 15,6 miljard) in de komende vijf jaar.
Tegen het fiscale jaar 2026 zegt Nissan dat het 20 nieuwe met EV en e-Power uitgeruste modellen zal introduceren. Er is dus flink wat werk aan de winkel voor het Japanse bedrijf.