De Japanse autoproducent Nissan is met de Leaf een van de pioniers op het gebied van elektrisch rijden. Helaas heeft de Leaf de laatste tijd nogal wat van zijn populariteit verloren. Nissan heeft op bestuurlijk niveau ook nogal wat vervelende zaken achter de rug. Daardoor was men de focus een beetje kwijt. Maar nu dat achter de rug is, werkt Nissan keihard om de opgelopen achterstand in te halen. Een van de nieuwe speerpunten is de nieuwe Ariya. Dit is een aantrekkelijk gelijnde elektrische SUV.
Nissan gaf al eerder aan dat het met de Ariya nieuwe maatstaven wil zetten. Qua uiterlijk is de Ariya absoluut aantrekkelijk maar we vroegen ons toch af wat Nissan nog meer voor ons in petto heeft. Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas presenteerde Nissan presenteerde de e-4ORCE-technologie. Deze vierwielaandrijving met dubbele motoren moet elektrische auto’s een nog betere rijdynamiek geven. Daarnaast introduceert Nissan ook een nieuw akoestisch isolatiemateriaal dat voor een ongewoon gevoel van rust moet zorgen.
e-4ORCE: de kracht van vierwielaandrijving
Nissan verbetert de prestaties van elektrische auto’s nog verder door middel van de e-4ORCE-technologie. Deze geeft de nieuwe Ariya een rijgedrag en stabiliteit op het niveau van eersteklas sportwagens. De naam van de e-4ORCE-technologie verwijst naar de volledig elektrische aandrijving (“e”) en de fysieke eigenschappen van vierwielaandrijving (“4ORCE” – uitgesproken als “FORCE”). Bij deze nieuwe technologie maken de ingenieurs gebruik van hun ervaring met de Nissan GT-R supersportwagen en zijn geroemde, actieve koppelverdeling. Het systeem controleert hierbij vermogen en de remkracht van de elektrische auto om een zo gelijkmatig en stabiel remvermogen te bereiken. Hierbij wordt de regeneratieve remwerking van de motoren voor en achter aangewend om pendel- en duikbewegingen te verminderen. Ook wordt de aansturing van de motorbesturing automatisch aangepast aan ruwe, hobbelige wegen en tijdens het accelereren, wat ook het rijcomfort ten goede komt.
Nieuw akoestisch metamateriaal voor meer rust in het interieur
Ook zonder een stille elektrische aandrijving kunnen auto’s in de toekomst nog veel stiller zijn. In Las Vegas toonde Nissan namelijk een nieuw akoestisch metamateriaal. Dat zijn materialen met eigenschappen die op het eerste gezicht onnatuurlijk lijken. Bij Nissan worden ze gebruikt om de voertuigcabines stiller te maken. Het nieuwe materiaal combineert een rasterstructuur met een kunststoffolie. Dit maakt het mogelijk om luchttrillingen te beheersen en de geluidsoverdracht over een breed frequentiebereik (500-1200 Hertz) te verminderen, inclusief het weg- en motorgeluid.
Lichter en minstens even betaalbaar
Een ander voordeel: de meeste geluiddempende materialen in auto’s bestaan nu voornamelijk nog uit relatief zware rubberplaten. Het nieuwe metamateriaal weegt voor dezelfde geluidsreductie slechts een kwart daarvan. Dit vermindert het geluid én het totale gewicht van het voertuig. Dat draagt weer bij aan een lager energieverbruik. Dankzij de eenvoudige structuur is het nieuwe materiaal in de massaproductie even duur of zelfs goedkoper dan conventionele materialen. Het is daarom ook worden geschikt voor voertuigen waar het gebruik van materialen voor geluidsisolatie momenteel beperkt is vanwege de kosten en/of het gewicht.