De elektrische bestelbus van Nissan, de e-NV200, krijgt een aantal verbeteringen in een nieuwe versie. Na de Nissan Leaf is dit het tweede elektrische model van de fabrikant waarop wordt voortgeborduurd. Het busje kan een belangrijke plek in de strategie van Nissan gaan innemen. Dit maakt de oppoetsbeurt te begrijpen.
Elektrische busjes
Steeds meer kenners verwachten dat er een duidelijke tweedeling in de branche voor elektrische voertuigen te zien zal zijn. Waar de Aziatische landen zich op personenvervoer gaan storten, daar gaat Europa zich meer op goederen vervoer storten. Dit betekent dus ook dat elektrische bestelbusjes eerder voet aan Europese grond lijken te gaan krijgen. Om die reden zal de fabrikant het busje, dat alleen in Europa en Japan verkrijgbaar is, willen oppoetsen.
Nissan Futures event 3.0
De e-NV200 was de belangrijkste vernieuwing die werd gepresenteerd op het Nissan Futures event 3.0. Dat vond in Oslo plaats. Ook hier is uit af te leiden dat het Nissan serieus is. Oslo is de meest ev-dichte stad van de wereld. Nergens zijn meer elektrische auto’s per hoofd van de bevolking te vinden dan in de Noorse hoofdstad. Op het event werd eens te meer duidelijk dat elektrisch goederenvervoer steeds dichterbij komt. Dit is ook te zien aan het toennemende aantal spelers op deze markt. Zo zijn ook Tesla en Mercedes zeer serieus in de branche geïnteresseerd.
Verder rijden
De belangrijkst verbetering aan het bestelbusje van Nissan is de verlengde actieradius. Die is bijna verdubbeld door de komst van een nieuwe accu. De versie die vanaf nu verkrijgbaar is kan zo’n 280 kilometer op een volle accu gaan afleggen. De batterij is vooralsnog het grootste probleem voor goederenvervoer. Hij is of te groot en neemt te veel ruimte in, of te klein en levert een te kleine actieradius. Toch is er langzaam maar zeker een kentering zichtbaar door nieuwe technieken.