Nissan gaat sterk investeren in technieken die opladen via zonne-energie mogelijk maken. Aan de hand daarvan moet een geheel energienet voor particulieren worden opgezet waarin onder andere de elektrische auto een belangrijke rol zal spelen. Dit is het resultaat van eerder gesloten partnerschappen met onder andere energiemaatschappijen en fabrikanten.
Opwekken
Het systeem van Nissan zal in de eerste plaats draaien om het opwekken van energie. Die kan natuurlijk gebruikt worden om elektrische auto’s mee op te laden. Denk dan bijvoorbeeld aan de Nissan Leaf. De energie moet natuurlijk wel ook ergens worden opgeslagen. Hier is dan ook een belangrijke rol weggelegd voor de auto’s die de fabrikant op de markt gaat brengen de komende periode. Het gaat dan met name om de batterij.
Opslag
De batterijen van de auto’s van Nissan worden gebruikt om de energie die is opgewekt op te slaan. Wanneer er dan vraag is vanuit de woning, kan de energie rechtstreeks bij het opwekken worden gebruikt, maar ook uit de batterij worden gehaald wanneer het bijvoorbeeld donker is. Volgens de Japanse autofabrikant kan dit consumenten uiteindelijk tot wel twee derde op de vraag naar energie gaan schelen. Waardoor dus ook de jaarlijkse stroomrekening een flink stuk lager kan uitvallen dan nu het geval is. Het systeem moet bovendien flink uitgebreid worden ten opzicht van bestaande systemen.
Inzet
Het belangrijkste pluspunt van het systeem van Nissan is dat de gebruiker zelf flinke controle heeft. Zo kan zelf worden aangegeven waar en wanneer de in de batterij opgeslagen energie gebruikt wordt in huis. De autofabrikant probeert vooruit te kijken en wil niet alleen met traditionele energieleveranciers concurreren. De directie denkt dat ook andere autofabrikanten en techgiganten zich met de energiemarkt op deze wijze gaan bemoeien. Door nu al in te stappen hoopt het een flinke voorsprong op te kunnen bouwen. Dit doet denken aan de manier waarop met de Leaf de EV-markt werd bestormd.