Dat de Nissan Leaf een belangrijke rol heeft gespeeld in de opkomst van elektrisch rijden, is al langer bekend. Dat de auto het nog altijd goed blijkt echter ook regelmatig. Zo maakte de fabrikant deze week bekend dat de auto 400.000 keer uit de showroom is gerold wereldwijd. Daarmee is het nog altijd de koploper.
Afstand
De Nissan Leaf heeft nog altijd een flinke voorsprong op eigenlijk elke andere elektrische auto op de markt. Zo is de Tesla Model S de eerste achtervolger, met 260.000 verkopen wereldwijd. Alle andere modellen komen niet bij deze twee auto’s in de buurt. Daarbij moet wel aangetekend worden dat de echte concurrentiestrijd nog moet gaan beginnen. Nu meer en meer fabrikanten zich vol op EV’s hebben gestort zal veel duidelijk worden.
Plus
De Nissan Leaf gaat ook een nieuwe fase in. Het bedrijf komt met de iets grotere Plus. Daarmee moet de strijd aangegaan worden met een nieuw segment aan elektrische auto’s dat voor het originele model eigenlijk onbereikbaar zou blijven. Dit zou de verkopen van de Leaf direct weer een flinke boost kunnen geven. Zeker nu andere fabrikanten meer en meer de maandelijkse verkoopcijfers beginnen te domineren. De 400.000 verkochte auto’s zijn over een veel langere periode verkocht dan de auto’s van de andere fabrikanten. Bovendien moet de Plus ook enkele nieuwe markten aanboren voor de fabrikant.
Veel succes
Door de jaren heen heeft de Nissan Leaf vele successen gekend. Zo is de auto niet alleen goed verkocht, het is ook vaak onderscheiden. Zo heeft het eigenlijk elke denkbare award gewonnen. Niet alleen op het gebied van elektrisch rijden, maar ook meer algemene awards die in de wereld van de autofabrikanten worden uitgereikt. Bijvoorbeeld waar het gaat om innovatie. Die aandacht heeft er dan ook in bepaalde mate voor gezorgd dat er door de jaren heen veel stabiele verkopen zijn gedaan. Dit lijkt ook voor de Plus weer in het verschiet te liggen.