Nissan presenteert de langverwachte de derde generatie van de Qashqai. Nissan levert de nieuwste Qashqai met twee aandrijflijnen, waarbij we hier alleen de e-Power hybride aandrijving beschrijven. In deze versie gebruikt de Nissan Qashqai de benzinemotor uitsluitend om elektriciteit op te wekken en wordt de aandrijving verzorgd door een elektromotor.
De nieuwe Qashqai is, net als zijn voorgangers, ontworpen door het Nissan Design Europe in Londen. De technische ontwikkeling vond plaats in het Nissan Technical Centre Europe in Cranfield, ook in het Verenigd Koninkrijk. De nieuwe Qashqai oogt een stuk vlotter en slanker dan zijn voorgangers, mede door de smallere koplampen. Verder is het een typische doorontwikkeling van de eerdere generaties van de Qashqai.
e-Power aandrijflijn
We beschreven het principe van de e-Power aandrijflijn al eerder. De Nissan Qashqai e-Power wordt op de voorwielen aangedreven door een 140 kW elektromotor. Deze kun je ook gebruiken om mee te vertragen en energie te regenereren. De Qashqai e-Power kan zo sterk vertragen op de elektromotor, dat daardoor zelfs het van elektrische auto’s bekende “one-pedal driving” mogelijk is. Dat vergroot het rijgemak in grote mate.
Verbrandingsmotor voor elektriciteit
Waar elektrische auto’s een grote accu hebben die je regelmatig op moet laden, heeft de Nissan Qashqai e-Power een zuinige verbrandingsmotor die voor de aanvoer van elektriciteit zorgt. Het betreft hier een 115 kW 1,5-liter benzinemotor met variabele compressie, die samen met een dynamo een generator vormt. Helaas geeft Nissan nog geen verbruikscijfers op voor de e-Power aandrijflijn. Ook is nog niet bekend of Nissan ook een all-wheel-drive optie aan zal bieden, zoals de Nissan in Japen wel voor de een Note e-Power aanbiedt.
Iets groter en ruimer
De nieuwe Nissan Qashqai is iets groter geworden. In de lengte met 3,5 centimeter, in de breedte met 3,2 centimeter en de hoogte met 2,5 centimeter. Ook de hoofdruimte (3,8 cm) en de wielbasis zijn iets gegroeid (2 centimeter) en de achterpassagiers beschikken over 7 centimeter meer beenruimte. Verder staat hij voortaan op 19 inch velgen en is de bagageruimte 74 liter groter geworden. Dit wordt mogelijk gemaakt door de nieuw ontworpen achterwielophanging. Daardoor ligt de laadvloer twee centimeter lager.
Interieur
In het vernieuwde interieur leggen de Japanners de nadruk op “comfort, connectiviteit en controle”. De materialen zijn volgens de fabrikant van een hogere kwaliteit. Ook besteedde men speciale aandacht besteed aan ergonomische bediening en de esthetische kwaliteit van schakelaars en knoppen. De sfeerverlichting zorgt volgens Nissan voor een “hoogwaardige en harmonieuze atmosfeer”.
Het negen inch display van het NissanConnect infotainmentsysteem heeft een hogere resolutie. Het ondersteunt voortaan ook Apple CarPlay en Android Auto. Naar verluid zijn veel functies ook te bedienen via Google Assistant of Amazon Alexa spraakassistenten. Het digitale instrumentenpaneel meet zelfs 12,3 inch. Optionele is ook 10,8-inch head-up display leverbaar.